Verkkokaupan kansainvälinen logistiikka

Kansainvälinen logistiikka mielletään vaikeaksi toteuttaa. Tässä kirjoituksessa käsitellään kansainvälistä logistiikkaa verkkokaupan kannalta niin, että siitä saisi mahdollisimman selkeän kuvan helposti ja nopeasti. Tarkastelussa käsitellään pienlähetyslogistiikkaa, ei suuremman rahdin logistiikkaa.

Kansainvälistä logistiikka tarkasteltaessa on ensinnäkin syytä jakaa logistiset mahdollisuudet verkkokauppiaan kannalta kahteen: postijärjestelmä ja muut toimijat. Postijärjestelmä on globaali paikallisten postilaitosten yhteisjärjestelmä, jossa paikallinen posti lähtömaassa ottaa lähetyksen vastaan ja paikallinen posti kohdemaassa jakaa lähetyksen vastaanottajalle. Muilla toimijoilla tarkoitetaan yleensä yksityisiä logistiikkayrityksiä, joilla on oma jakeluverkostonsa, joko paikallinen tai globaali. Näitä ovat esim. UPS, TNT jne. Jako on yksinkertaistus tätä kirjoitusta varten, sillä todellisuudessa monet logistiikan tarjoajat ovat postijärjestelmän ja yksityisen kuljetuksen sekoituksia.

Postijärjestelmä

Globaali postijärjestelmä toimii niin, että lähetyksen vastaanottaa lähetysmaan posti ja jakelun hoitaa kohdemaan posti. Postijärjestelmän luotettavuus lähetysten perillemenon kannalta voi olla joko hyvä tai huono ja se riippuu täysin kohdemaan postin luotettavuudesta. Luotettavasta maasta luotettavan postin lähettämänä lähetetty postilähetys ei välttämättä silti saavuta asiakasta, jos kohdemaan posti ei toimi luotettavasti. Postijärjestelmä tarjoaa globaalisti standardoituja lähetystapoja, jotka ovat nimetty eri tavoilla, mutta tarkoittavat samaa asiaa, mm.: kirje, kirjattu kirje, maksikirje, postipaketti jne.

Postijärjestelmän edut

+ Postilähetykset kulkevat suurissa runkolinjoissa ja jaetaan suurina määrinä, jolloin etuna on yleensä edullinen hinta. Hinta vaihtelee lähetysvolyymin mukaan, mutta ei niin paljon kuin postijärjestelmän ulkopuolella kulkevilla muiden toimijoiden lähetyksillä.

+ Postijärjestelmän saavutettavuus on globaali, joten paketit saadaan läpi minne tahansa.

+ Postijärjestelmän etuna on mahdollisuus järjestää globaalit asiakaspalautukset edullisesti yhden sopimusnumeron taakse, jolloin palauttaminen on helppoa asiakkaille, mutta palautusjärjestelmä toimii vain alle 2 kg painoisille lähetyksille, ainakin toistaiseksi.

Postijärjestelmän heikkoudet

– Postijärjestelmän heikkoutena on nopeus ja luotettavuus. Lähimaihin lähetykset voivat mennä jopa parissa päivässä, mutta toiselle puolelle palloa matka voi kestää kaksikin viikkoa.

– Postijärjestelmän luotettavuus on riippuvainen kohdemaan postilaitoksen luotettavuudesta, koska jakelun vastaanottajalle suorittaa paikallinen posti.

Muut toimijat

Postijärjestelmän ulkopuolisia logistiikkaverkostoja on useita. On paikallisia toimijoita ja glogaaleja toimijoita. Lisäksi on pikapakettipalveluja ja hitaampia, kustannustehokkaampia palveluja. Paikalliset toimijat saattavat toimia vain muutaman maan alueella, kuten Baltian maissa tai Pohjoismaissa.

Tässä kirjoituksessa yksinkertaistamisen vuoksi ”muihin toimijoihin” luokitellaan myös postilaitosten tarjoamat pikapakettipalvelut. Kyseiset lähetykset kulkevat usein osittain postiverkostossa, kun taas täysin yksityiset pikapakettipalvelut käyttävät omaa logistiikkaverkostoaan.

Esimerkkejä ns. muista järjestelmistä: UPS, DHL, TNT, FedEx, DPD jne.

Muiden toimijoiden edut

+ Muut järjestelmät ovat yleensä luotettavia ja nopeita. Useat toimijat tarjoavat seurantakoodit toimituksille, mutta eivät kaikki.

Muiden toimijoiden heikkoudet

– Heikkouksia ovat hinta ja saavutettavuus. Hinta lähetyksille on pääsääntöisesti korkeampi kuin postijärjestelmän kautta. Hintaero korostuu etenkin painavammissa lähetyksissä, koska kauemmas kulkevat lähetykset kuljetetaan lentorahtina. Useimmilla saatavilla on myös lähimaihin tarkoitettu edullisempi maantiekuljetuksilla toimiva lähetysmahdollisuus. Hintaan vaikuttaa voimakkaasti lähetysvolyymin suuruus.

– Saavutettavuus on yleisesti huonompi kuin postilähetyksillä. Globaalit suuret toimijat vievät lähetykset perille minne tahansa, mutta paikalliset toimijat kuljettavat lähetyksiä vain pienemmällä, jopa vain muutaman maan, alueella.

Muita huomioita kansainvälisestä logistiikasta

Kansainvälisen logistiikan kannalta Suomi ei ole paras mahdollinen paikka toimia, koska Suomesta lähtevät lähetykset tulee kuljettaa joko lentorahtina tai laivalla Itämeren yli. Se aiheuttaa lähetysten viivästymistä vähintään yhdellä päivällä ja / tai lisäkustannuksia. Edullisempi paikka logistiikan kannalta on esim. Viro, josta on maayhteys Keski-Eurooppaan.

Verkkokaupan pienlähetyksissä tullimuodollisuutena riittää yleensä CN22 tai CN23 -lomakkeiden tiedot, jotka on helppo täyttää joko käsin tai automatisoidusti kauppatapahtuman tietojen perusteella.  Lisäksi mukaan tarvitaan kauppakirja, esim. verkkokaupan kuitti.

Miten verkkokaupan kannattaa toteuttaa kansainvälinen logistiikka

Toteutustapa vaihtelee verkkokaupasta toiseen. Kuluttajatavaroita myyvän pienen ja keskisuuren verkkokaupan kansainvälinen logistiikka voidaan järjestää esimerkiksi näin:

  • Tarjotaan asiakkaille kaksi vaihtoehtoa: hitaampi postipaketti tai pikatoimitus.
  • Hitaampi postipaketti ostetaan postijärjestelmän kautta ja käytetään kansainvälisiä maksikirjeitä ja kansainvälisiä postipaketteja. Lähetykset hinnoitellaan: EU/USA/muu maailma (selkeimmät hintaerot juuri näiden välillä).
  • Pikatoimitus ostetaan postiyhtiöltä tai pikapakettiyhtiöltä.  Lähetykset hinnoitellaan kalliimmiksi kuin postilähetykset, riippuen millaisen hinnan omalla lähetysvolyymilla saa.

Toinen vaihtoehto on jättää logistiikka ulkopuolisen yhtiön hoidettavaksi, varastoimalla ne esimerkiksi Nettivarastolle. Nettivarasto hoitaa kansainvälisen logistiikan maahan kuin maahan omia logistiikkasopimuksiaan käyttäen, joita asiakkaat pääsevät hyödyntämään.

Avainsanat: ,

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!