Tuotelähetysten yksilöinti: liitteet, tarrat tai QR/NFC

Nettivarastolla kauppiailla on useita mahdollisuuksia yksilöidä tai muuttaa lähetettäviä tuotteita ja lähetyksiä. Kerromme tässä kirjoituksessa millaisia mahdollisuuksia Nettivarastolla on tällä hetkellä ja millaisia uusia mahdollisuuksia on kehitteillä.

Tuotetarroitus

Tuotteiden maahantuonnissa tulee ottaa huomioon tuoteselosteet kohdemaan kielellä. Usein tuotteissa on jo valmiina erilaisia tuoteselosteita, mutta joskus niitä tulee myös lisätä. Nettivarastolla on mahdollista lisätä tuotetekstejä tuotteille hyvin helposti.

Kauppias pystyy luomaan tuotetarroja tuotenimikkeilleen helposti käyttäen Nettivaraston varasto-ohjelmaa. Saatavilla on kolme eri kokoista valmista valkoista perustarraa: 57 x 32 mm, 89 x 36 mm ja 101 x 54 mm. Jokaiselle tuotteelle voi valita sille parhaiten sopivan tarrakoon ja lisätä tuotteelle tarvittavan tuotetekstin. Nettivaraston ohjelmisto asettelee ja rivittää tekstit tarralle automaattisesti. Tarrojen tekstejä voi muuttaa koska tahansa ja muutos astuu välittömästi voimaan. Tarroja ei tarvitse teettää ennakkoon, vaan ne tulostetaan aina tarvittaessa, esim. tavaraa saapuessa tai tavaraa lähetettäessä.

Lähetysten liitteet

Tuotelähetysten mukaan on mahdollista liittää tulostettavia dokumentteja, joko mustavalkoisina tai värillisinä. Tällaisia dokumentteja voivat olla kuitit tai lähetyslistat, mutta myös käyttöohjeet tai markkinointimateriaalit. Kaikki PDF A4 kokoiset liitteet pystytään tulostamaan tilauksille mukaan. Näitä liitteitä voidaan poimia tilauksille joko tuotteille asetetuista vakiotiedostoista, tai jokaisen Nettivaraston tilauksen yhteyteen voidaan liittää mitä tahansa siihen tilaukseen olennaisia tiedostoja.

Tarrat, omat pakkaukset tai teipit

Tuotelähetyksiä voidaan ehostaa helposti esimerkiksi liittämällä lähetyksen kylkeen tarra omalla logolla. Logoteippi on myös helppo ja edullinen vaihtoehto yksilöidä pakkauksia.

Nettivarastolla pystyy yksinkertaisesti lisäämään, vaikkapa halutessaan jokaiselle tuotteelle, erilaisen ohjeistuksen sen pakkaamisesta. Nettivaraston pakkaushenkilökunta suorittaa pakatessaan kaikki kauppiaan määrittelemät lisäpyynnöt. Ja kuten muidenkin tässä kirjoituksessa kuvailtujen ominaisuuksien kanssa, näitäkin ohjeita pystyy muuttamaan koska tahansa Nettivaraston varasto-ohjelmassa itsepalveluna ja muutokset astuvat välittömästi voimaan.

Uudet mahdollisuudet: QR-koodit ja NFC-tagit

Nettivarasto tekee yhteistyötä QR-koodeja ja NFC-tageja tuottavan yrityksen kanssa ja kerromme seuraavaksi miten koodeja on mahdollista hyödyntää verkkokaupan logistiikassa.

Monille on ehkä jo tuttua QR-koodien käyttö, sillä niitä näkee mainoksissa ja tuote-etiketeissä. QR-koodien käyttö ei aina ole helppoa, koska useisiin mobiililaitteisiin tulee erikseen asentaa sovellus, joka lukee koodin. Lisäksi varsinainen koodin skannaaminen vaatii vakaata kättä ja kärsivällisyyttä kohdistamisen suhteen.

Puhelimissa on suurella todennäköisyydellä myös toinen ominaisuus, jota ei juurikaan kuule tai näe käytettävän. NFC eli Near Field Communication on tekniikka joka perustuu passiiviseen RFID-lähettimeen sekä sitä ymmärtävään lukijaan. RFID-lähettimiä käytetään mm. logistiikassa. NFC on rajattu tietylle taajuusalueelle (13,56 MHz), jonka suuresta taajuudesta johtuen lähettimen ja lukijan tulee olla lähellä toisiaan tietoja luettaessa. Tämä sopii hyvin myös kuluttajien tiedonhakuun.

NFC:n käyttö on helppoa: mobiililaite tuodaan n. 2 cm päähän NFC-tarrasta tai muusta materiaalista, jossa NFC-lähetin on. Jokaisessa lähettimessä on yksilöllinen tunniste, joten lukemishetkellä tiedetään aina varmuudella mistä tunnisteesta on kyse.

Käyttökohteina voivat olla esimerkiksi tilanteet, joissa kuluttaja haluaa tarkempia tietoja tuotteesta, käyttöohjeita tai antaa tuotteesta palautetta. Tällöin voidaan määrittää tarkasti mihin kuluttajan mobiililaitteen selain ohjataan NFC-tagia luettaessa.

Nettivarastolta on mahdollista hankkia omiin tuotteisiin tai lähetyksiin QR- tai NFC-tageja yhteistyökumppaniyrityksen kautta. Jos olet kiinnostunut tällaisesta mahdollisuudesta, ole yhteydessä Nettivaraston asiakaspalveluun.

Avainsanat: ,

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!