Tekoäly ja verkkokauppa

Tekoäly – Verkkokaupan uhka vai mahdollisuus?

Kotimaan verkkokauppa markkinat kasvavat ja kehittyvät vuosi vuodelta. Kotimaisten verkkokauppojen kansainvälistymiselle on hyvät mahdollisuudet. Euroopan laajuinen kotimarkkina laajenee entisestään EU:n ulkopuolelle hitaasti mutta varmasti etämyynnin lainsäädännön keventyessä. Olemme kuitenkin olleet turhan vaatimattomia verkkokaupan kehittämisen kanssa.

Älykäs verkkokauppa?

Tekoäly, keinoäly, koneoppiminen, big data ja algoritmit ovat nykypäivää jo monessa liiketoiminnassa. Monet suuryritykset käyttävät kehittynyttä teknologiaa liiketoiminnan kulmakivenä. Et kuluttajana aina edes huomaa, missä kaikkialla kulutustottumuksiasi ohjaa tekoäly tai toisin sanoin tehostettu äly.

Tekoälyn ja koneoppimisen tuomat mahdollisuudet voivat tuntua kaukaiselta tulevaisuuden trendiltä, mutta keinoälyn hyödyntäminen on totta juuri nyt. Esimerkiksi Amazon on käyttänyt koneoppimista jo pitkään.

Personoitu, algoritmien vauhdittama markkinointi, on palvelua asiakkaallesi. Kone pystyy mallintamaan suurta määrää tietoa ja tarjoamaan asiakkaalle ratkaisuja, joita hän ensi viikolla tarvitsee. Parhaimmillaan tekoäly suunnittelee markkinoinnin kohdennukset sekä viestit niin, että ne puhuttelevat asiakasta oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti pohjautuen siihen, millaisia tuotteita hän on ostanut tai selaillut ja verraten niitä siihen millaisia ostoja on odotettavissa ja milloin.

Älykäs verkkokauppa onkin seuraava askel kohti unelmien verkkokauppaa, jossa markkinointi ja asiakaspalvelu ovat sama asia. Verkkokaupan tekoäly puhuttelee asiakasta henkilökohtaisesti ja tarjoaa juuri hänen tarvitsemansa tuotteet juuri oikeaan aikaan ja toimittaa ne asiakkaalle juuri oikealla tavalla, sopivaan paikkaan sovittuna aikana.

Tekoäly + liiketoimintastrategiat = kasvu

Kasvun ja menestyksen avaimet eivät kuitenkaan ole AI:n taskussa, vaan verkkokauppa tarvitsee ihmisen, johtajan, jonka vastuulla on luoda visio ja strategia, tarjota tekoälylle lähtökohdat ja tavoitteet sekä se data, joiden pohjalta keinoäly voi laskea parhaimmat skenaariot ja ennusteet niiden lopputuloksista. Ihminen tekee edelleen liiketoiminnan tavoitteiden pohjalta strategiset valinnat.
Verkkokaupan kasvun edellytyksenä tarvitaan keinoäly, joka mallintaa ja personoi verkkokaupan toimintaa jatkuvasti asiakaskokemuksen maksimoimiseksi. Sekä erilaisia tuote- ja hinnoittelustrategioita, jotka täydentävät asiakaskokemusta. Unohtamatta toimituksen sujuvuutta ja itse tuotteiden ominaisuuksia.

Alkuun riittää oikea MindSet

Verkkokaupan perusalgoritmin ei tarvitse olla rakettitiedettä. Voit lähteä liikkeelle pienesti ja nopeasti. Aloittaminen on mahdollista pienelläkin datalla. Verkkokauppojen etu on, että kaikki tieto on sähköisesti verkossa valmiina hyödynnettäväksi. Kun markkinointi, liiketoiminnan kehittäminen ja asiakaspalvelu ovat omaksuneet uuden tavan tarjota asiakkaalle kohdennettua markkinointia, voidaan rakentaa kehittyneempää laskentaa keinoälyn avulla asiakkaan ohjaamiseksi. Tärkeintä on siis oppia rohkea ja ketterä toimintatapa, tehdä A/B testauksia ja mallintaa erilaisia ratkaisuja tulosten näkökulmasta.

Aloittaa voit esimerkiksi näin:

  • JOS asiakas on ostanut verkkokaupasta lasten toppapuvun
  • JA käynyt selaamassa fleecepipoa
  • TARJOA asiakkaalle myös toppahanskoja
  • JA talvikenkiä
  • JA kauluria
  • Ja niin edelleen.

Tekoäly oppiii jokaisesta ostotapahtumasta ja sen algoritmi pyrkii ennustamaan jokaisen toteutuneen kaupan perusteella mahdollisimman tarkasti, mitä asiakkaasi on valmis ostamaan juuri nyt.

AI on uusi UI

Voidaan siis sanoa, että AI (Artificial Intelligence) eli tekoäly on uusi UI (User Interface) eli asiakkaan käyttöliittymä. Menestykseen ei enää riitä, että verkkokaupan käyttöliittymä on toimiva, vaan asiakaskokemukseen vaikuttaa ostamisen helppous, ostamisen esteiden madaltaminen sekä se kokonaisratkaisu, jonka asiakas kokee saavansa.
Tekoälyteknologiat ovat jo täällä. Suuret kansainväliset yritykset käyttävät tekoälyn tuomia mahdollisuuksia jo nyt tehostaakseen liiketoimintamallejaan. Kotimaisilla verkkokaupoilla puolestaan on kilpailuvaltti, jota ei kansainvälisillä jäteillä ole – paikallisuus. Tekoäly ei itsessään riitä tekemään oikeita ratkaisuja valtavan datan pohjalta, vaan se vaatii tuekseen paikallista ja kulttuurillista osaamista, asiakkaan tuntemista sekä rohkeita päätöksiä.

Ota siis rohkeasti hyppy kohti uutta. Verkkokaupan kehittämisen, tekoälyn hyödyntämisen ja digitaalisen markkinoinnin kohdentamisen saralla kotimaisilla verkkokaupoilla on suuret mahdollisuudet rakentaa seuraavaa menestystarinaa kansainvälisille markkinoille. Me NettiVarastolla mahdollistamme asiakkaiden kasvua ja kehittymistä varmistamalla logistiikan toimivuuden valmistajalta asiakkaallesi saakka joustavasti, kustannustehokkaasti sekä laadukkaasti.Lähde siis rakentamaan verkkokauppasi kasvua NettiVaraston kanssa.

Varastonhallintaohjelmistomme on vapaasti testattavissa my.OGOship.com

Miksi valita NettiVarasto?
Ei kiinteää kk-maksua
Veloitukseton startti
Ei minimi tilausmääriä
Ei minimi sopimuskautta
Maksat vain tehdyistä tapahtumista

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!