Päätös tilata ja päätös pitää tilaus

Verkkokaupan myynnin ulottuvuudet – Päätös tilata ja päätös pitää tilaus.

Verkkokaupan kasvun kannalta olemme aikaisemmissa kirjoituksissa käsitelleet verkkokaupan kävijämäärän kasvattamista, kävijöiden konvertoitumista asiakkaiksi, sekä lisämyynnin kasvattamista jokaiseen tilaukseen. Seuraavaksi käsittelemme verkkokaupan oleellista ulottuvuutta: miten varmistaa asiakkaasi päätös pitää tilaus?

Pakollinen paha – palautukset

Riippuen tuotteista, on verkkokaupalle ominaista sekä palautukset että noutamatta jättämiset. Molemmat aiheuttavat turhia kuluja ja asiakaspalveluun käytettävää aikaa. Kannattaa siis varmistaa, että asiakkaasi pitää tilauksen, jonka on päättänyt tilata.

Verkkokaupan palautukset voidaan karkeasti jakaa kolmeen eri tyyppiin. Ensimmäisenä ja suurimpana on virheelliset osoitteet ja noutamatta jättämiset. Toiseksi, asiakkaan päätös palauttaa tuote epämieluisana. Lisäksi verkkokaupan palautuksista osa koskee viallista tuotetta tai virheellistä toimitusta. Palautusten määrään voit vaikuttaa tarjoamalla verkkokaupassa tarkat tuotekuvaukset, sekä tuotekuvat. Noutamatta jättämiset aiheuttavat tuplakuluja postimaksuissa, näitä voit välttää muistuttamalla lähetyksen saapumisesta ja varmistamalla, että tarjolla on asiakkaalle paras mahdollinen noutopiste tai joustava perille toimitus.

Vahvista asiakkaiden sitoutumista jälkimarkkinoinnilla.

Monet verkkokaupat hyödyntävät myynnin pääkanavana asiakkaille tarjottavia kampanjoita. Muista kuitenkin analysoida jälkimarkkinoinnissa niin sanotut hyvät ja katteelliset asiakkaat niistä asiakkaista, joiden ostovolyymi saattaa olla euromääräisesti tai frekvenssiltaan iso, mutta jotka usein palauttavat tuotteita. Voit huomata asiakkaiden välillä suuria eroja, jotka kannattaa huomioida jälkimarkkinoinnissa.

Jälkimarkkinointi on tehokas tapa sitouttaa asiakkaasi uusintaostoihin. Tyytyväinen asiakas tilaa lähes poikkeuksetta uudestaan. Sosiaalisen median ja suosittelun aikakaudella, voit kannustaa häntä jakamaan kokemuksensa saamastaan positiivisesta kokemuksesta ystävilleen esimerkiksi sosiaalisen median palveluiden kautta. Muista siis hyödyntää asiakkaiden suositteluja, sekä tuotearvioita kasvattamaan myyntiä myös uusien verkkokaupan kävijöiden keskuudessa. Asiakkaita voi kannustaa seuraamaan sosiaalisissa kanavissa, sekä jakamaan kokemuksia ja tuotearvioita itse, tai verkkokaupan kautta.

Erottaudu markkinoista ja kilpailijoista

Tärkeintä verkkokaupan myynnin kehittämisessä kuitenkin on erottua markkinoista ja kilpailijoista. Pienemmälle verkkokaupalle voi olla kestämätöntä kilpailla vain hinnalla. Oma kilpailuetu pitää löytää muista vahvuuksista ja hyödyntää tätä myynnin kehittämisessä. Pienikin voi olla suuri, oleellista on puhutella omaa kohderyhmää tunnetasolla ja sitouttaa oman toiminnan ympärille sellainen ostajakunta, joka arvostaa hinnan lisäksi myös muita vahvuuksia.

Oman kilpailuedun ja erottautumisen löytäminen on elinehto kasvavassa markkinassa, jossa ajalla ja paikalla ei ole enää samaa merkitystä kuin ennen.

Klassinen malli on palvella joko tiettyä pientä rajattua asiakaskuntaa mahdollisimman laajalla tuote- ja palveluvalikoimalla, tai palvella mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa mahdollisimman rajatulla tuote- ja palveluvalikoimalla. Voit siis erikoistua joko tiettyyn rajattuun tuotealueeseen, tai vaihtoehtoisesti johonkin tiettyyn rajattuun asiakaskuntaan.

Voit vapauttaa aikaa markkinointiin ja myynnin kehittämiseen ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan. Samalla varmistat kilpailukykyiset rahtisopimukset globaalisti. Jätä rohkeasti yhteystietosi alla olevalla lomakkeella.

Avainsanat: , ,

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palvelujemme tuottamista varten. Käyttämällä sivustoamme, sinun oletetaan lukeneen ja ymmärtäneen Tietosuojakäytäntömme, jossa kerrotaan mm. evästeiden käytöstä ja miten näiden käyttö voidaan estää.