Verkkokaupan konversiot kasvuun

Räjäytä myyntisi kasvuun kehittämällä konversiota!

Verkkokaupan myynnin edellytys on kävijämäärien jatkuva lisääminen. Kävijämääriä lisätään muun muassa hakukoneiden, sekä perinteisen markkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin keinoin. Kävijäliikenne itsessään ei suoraan kasvata myyntiä, vaan verkkokauppiaan tulee varmistaa, että mahdollisimman suuri osa kävijöistä lisää tuotteita ostoskoriin ja maksaa ostoksensa. Tätä kutsutaan konversioprosentiksi, joka lasketaan kuinka moni sadasta kävijästä tekee tilauksen. Keskimääräinen konversioprosentti vaihtelee paljonkin, mutta voidaan kuitenkin yleistää, että keskimääräinen verkkokaupan konversio on 1-4 prosenttia.

Keino 1 – Paranna konversiota tuotekuvilla ja teksteillä

Konversion parantamisen voit aloittaa varmistamalla, että tuotteiden kuvat ovat selkeät ja tuovat esille tarpeelliset yksityiskohdat. Tuotekuvilla ja tuotteiden kuvauksilla voit sitouttaa asiakkaan tunnetasolla. Kuvaile tuotetta käytössä tai miten tuote helpottaa elämää tai parantaa elämänlaatua. Useimmat ostopäätökset perustuvat tunteisiin ja luotuun tunneyhteyteen asiakkaan ja tuotteen välillä.

Uskalla herättää tunteita ja kertoa tuotteen tuomista erityisistä hyödyistä. Muista puhutella kohderyhmää heidän kielellään. Älä myöskään unohda videoita, silloin kun ne tukevat tuotteen ominaisuuksia tai sitouttavat asiakasta ostamaan tuotteen.

Keino 2 – Rakenna luottamusta verkkokaupassa

Kävijöiden luottamusta verkkokauppaa kohtaan voidaan kehittää helposti. Varmista, että löydettävissä ovat yrityksen yhteystiedot, palautusehdot, toimitusehdot, sekä tietosuojalauseke. Tarjotut maksutavat viestivät myös luottamusta ostamista kohtaan. Kuluttajille suunnatuissa verkkokaupoissa konversiota usein alentaa se, jos toimitusmaksu ei ole selkeästi ilmoitettu ennen ostoskorin kassalle viemistä. Muista, että verkkokaupan luottamus rakennetaan verkossa. Erilaiset tuotearviot ja asiakkaiden kommentit lisäävät luottamusta.

Keino 3 – Varmista asiakkaan ostokokemus

Varmista, että verkkokauppasi tukee ostamisen helppoutta selkeän ostopolun kautta. Potentiaalisen asiakkaasi ei ikinä kuuluisi olla epävarma siitä, mitä tehdä seuraavaksi. Verkkokauppasi kaksi tärkeintä Call To Action -nappia ovat ”lisää ostoskoriin” ja ”siirry kassalle”. Mikäli nämä eivät erotu kunnolla, ei kävijäsi todennäköisesti jää miettimään miten tuotteen voisi ostaa, vaan lähtee etsimään soveltuvaa tuotetta muualta.

Sitä mitä et tiedä, et voi kehittää

Verkkokaupan analytiikka on erityisen tärkeää mahdollisten kehityskohteiden paikantamisessa. Selvitä analytiikasta mitkä ovat kauppasi yleisimmät sivut, joissa on suuri poistumisprosentti. Mieti miten poistumisprosenttia voisi pienentää. Lähde testaamaan tätä poistumisprosentin vähentämistä tai ostoskorin hylkäämistä. Muista testata vain yhtä osa-aluetta kerrallaan, mikäli haluat nähdä aidosti syy-seuraussuhteita.

Näiden vinkkien lisäksi verkkokaupassa on toki paljon muutakin, jota kehittämällä voi vaikuttaa myynnin määrään, sekä konversion parantamiseen. Seuraavassa kirjoituksessa käsittelemme lisämyyntiin ja ostoskorin kasvattamiseen liittyviä vinkkejä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä muun muassa tarjoukset, maksutavat, toimitustavat, hinnoittelu, toimituskulut, tuotearvostelut jne.

Kun  olet varmistanut riittävän sivutrafiikin ja keskittynyt parantamaan konversioita. On aika keskittyä lisä- ja ristiinmyyntiin, kerää parhaat vinkit ostoskorin kasvattamiseen blogistamme.

NettiVarasto tukee verkkokauppasi kasvua vapauttamalla aikaasi varastonhallinnalta ja ainaiselta postitusrumbalta. Ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan voi keskittyä olennaiseen – lisäämään myyntiä. Ota rohkeasti yhteyttä jättämällä yhteystietosi alla.

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palvelujemme tuottamista varten. Käyttämällä sivustoamme, sinun oletetaan lukeneen ja ymmärtäneen Tietosuojakäytäntömme, jossa kerrotaan mm. evästeiden käytöstä ja miten näiden käyttö voidaan estää.