Miten lisätä jokaista myytyä euroa kohti – toisen euron?

Verkkokaupan lisä- ja ristiinmyynti

Verkkokaupassa toimivat samat lainalaisuudet myyntikatteen kasvattamiseen kuin kivijalkamyymälässä tai ratkaisumyynnissä. Mitä enemmän myyt asiakkaalle, sen paremman myyntikatteen saat. Ennen lisämyynnin kehittämistä, verkkokaupan tulee varmistaa riittävä kävijöiden määrä sivuille optimoimalla sivujen sisältöä ja teknistä toteutusta, sekä markkinoimalla ja kampanjoimalla. Kun nämä kaksi verkkokaupan myynnin kivijalkaa ovat kunnossa, lähdetään kehittämään lisä- ja ristiinmyyntiä.

Keino 1 – Kasvata ostoskorin suuruutta

Verkkokaupassa nopein ja helpoin tapa kasvattaa myyntiä on ostoskorin suuruuden kasvattaminen. Kun asiakas on tehnyt jo ostopäätöksen, on lisämyynti suhteellisen helppoa tehdä.

Lisämyynnin kehittäminen alkaa helpottamalla tuotteiden selailua ja lisäämistä ostoskoriin. Keinoina voidaan käyttää muun muassa: tuotesuosituksia (muut saman tuotteen ostaneet katsoivat myös tai yhteensopivia tuottetta), tietylle ostoskorin suuruudelle voidaan antaa etukoodi tai kylkiäinen tai vaikka ilmaiset toimituskulut, kun ostoskori ylittää tietyn summan. Asiakkaasi on usein valmis ostamaan enemmän kerralla, mutta jos tätä ei tueta millään automaatiolla, saattaa ostos päättyä vain yhteen tuotteeseen.

Keino 2 – Poista ostamisen esteet

Verkkokaupassa on monia ostamisen esteitä. Hitaasti latautuvat sivut, toimitusmaksujen hähmäisyys, hidas toimitusaika, palauttamisen vaikeus, maksutapojen tai toimitustapojen vähäinen määrä tai vaikkapa rekisteröitymisen vaatiminen.
Mikäli ostoskorien keskeyttäminen tai sivulta poistumiset osoittavat jonkin trendin kävijöiden käyttäytymisessä, kannattaa analysoida tarkemmin miksi asiakkaan tilausprosessi keskeytyy. Muista myös markkina-alue kohtaiset tottumukset maksu- ja toimitustavoissa.

Keino 3 – Varmista kilpailukykyiset toimitustavat globaalisti

Verkkokauppojen asiakkaat ovat yhä enenevässä määrin tarkempia omille mieltymyksilleen. Ostopäätökseen vaikuttaa muun muassa toimitustapojen valikoima. Varmista, että verkkokauppasi tarjoaa useita eri toimitustapoja, joista jokainen löytää itselleen parhaan tavan. Verkkokauppa voi tarjota useita eri toimitustapoja joko neuvottelemalla eri yhtiöiden kanssa itselleen sopimukset tai ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan NettiVarastolle. Ulkoistamalla toiminnot on verkkokaupan mahdollista päästä pienelläkin volyymilla hyödyntämään suurempia volyymeja.

Verkkokaupan luonteeseen liittyen, on vielä yksi oleellinen ulottuvuus huomioitavana varsinaisen ostotapahtuman jälkeen; miten saada asiakas sitoutumaan ostokseensa, eli pitämään tilauksen, eikä palauttamaan. Tämän lisäksi tarvitaan vielä keinoja, joilla asiakas sitoutetaan tekemään uudelleenostoksen. Lue lisää blogistamme miten vahvistetaan asiakkaan sitoutumista.

NettiVarasto tukee verkkokauppasi kasvua vapauttamalla aikaasi varastonhallinnalta ja ainaiselta postitusrumbalta. Ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan voi keskittyä olennaiseen – lisäämään myyntiä. Ota rohkeasti yhteyttä jättämällä yhteystietosi alla.

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palvelujemme tuottamista varten. Käyttämällä sivustoamme, sinun oletetaan lukeneen ja ymmärtäneen Tietosuojakäytäntömme, jossa kerrotaan mm. evästeiden käytöstä ja miten näiden käyttö voidaan estää.