Tuplaa verkkokauppasi tulos!

Globaalit verkkokauppamarkkinat kasvavat vuosi vuodelta. Kuluttajien luottamus verkkokauppaan lisääntyy ja tilauksia lähetetään yhä enemmän kansainvälisesti. Kansainvälisessä kilpailussa pärjääminen edellyttää älykästä verkkokauppaa, kohderyhmää puhuttelevaa markkinointia, tehokasta logistista ketjua sekä toimitustapojen valikoimaa, joista jokainen löytää itselleen sopivan toimitustavan.

Vinkki 1: Vapauta aikaa olennaiseen – asiakkaan kohtaamiseen

Verkkokaupan kasvun saa vauhtiin parhaiten keskittymällä olennaiseen, eli kassavirtaa tuovaan asiakkaaseen. Surullisen usein verkkokauppiaan aika kuluu pakettien pakkaamiseen, tilausten muokkaamiseen, pakkausmateriaalien varmisteluun, sekä palautusten käsittelyyn, tavaran vastaanottamiseen ja hyllyttämiseen.

Verkkokauppias on oman liiketoimintansa ja tuotevalikoimansa asiantuntija. Kasvua saadaan vauhditettua, kun verkkokauppias delegoi käytännön toiminnan ja keskittyy asiakkaiden kohtaamiseen verkossa. Tuotekuvaukset, markkinointiviestintä, kampanjointi, tuoteuutuudet, verkkokaupan kävijämäärän lisääminen ja konversion parantaminen tuovat kasvua, ei lähetysten pakkaaminen tai tuotteiden hyllyttäminen.

Vinkki 2: Testaa uusia markkinoita kansainvälisesti

Verkkokauppa voi lähteä hakemaan kasvua uusista markkinoista helposti ja riskittömästi silloin kun logistinen ketju tukee kansainvälisiä toimituksia joustavasti. Tämän voi varmistaa ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan asiantuntevalle 3PL kumppanille.

Kansainvälisen markkinan testaaminen aloitetaan valitsemalla kohdemarkkina ja tutustumalla sen ominaispiirteisiin, kohderyhmään markkinassa sekä heidän kulutustottumuksiin.

Valitse sellaiset markkinointikanavat, joilla tavoitat kohderyhmän. Älä pelkää kokeilla rohkeitakin lähestymistapoja. Testaa mikä toimii ja mukauta markkinointiviestintää sen mukaan mistä saat parhaiten tuloksia.

Vinkki 3: Kehitä verkkokauppaasi teknologian avulla

Älykäs verkkokauppa on kasvava trendi. Tekoäly, keinoäly, koneoppiminen, big data ja algoritmit ovat nykypäivää jo monessa liiketoiminnassa. Monet suuryritykset käyttävät kehittynyttä teknologiaa liiketoiminnan kulmakivenä. Et kuluttajana aina edes huomaa, missä kaikkialla kulutustottumuksia ohjaa tekoäly.

Personoitu, algoritmien vauhdittama markkinointi, on palvelua asiakkaallesi. Kone pystyy mallintamaan suurta määrää tietoa ja tarjoamaan asiakkaalle ratkaisuja, joita hän ensi viikolla tarvitsee. Parhaimmillaan tekoäly suunnittelee markkinoinnin kohdennukset sekä viestit niin, että ne puhuttelevat asiakasta oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti pohjautuen siihen, millaisia tuotteita hän on ostanut tai selaillut ja verraten niitä siihen millaisia ostoja on odotettavissa ja milloin.

Älykäs verkkokauppa onkin seuraava askel kohti unelmien verkkokauppaa, jossa markkinointi ja asiakaspalvelu ovat sama asia. Verkkokaupan tekoäly puhuttelee asiakasta henkilökohtaisesti ja tarjoaa juuri hänen tarvitsemansa tuotteet juuri oikeaan aikaan ja toimittaa ne asiakkaalle juuri oikealla tavalla, sopivaan paikkaan sovittuna aikana.

Alkuun riittää oikea MindSet. Verkkokaupan perusalgoritmin ei tarvitse olla rakettitiedettä. Voit lähteä liikkeelle pienesti ja nopeasti. Aloittaminen on mahdollista pienelläkin datalla. Verkkokauppojen etu on, että kaikki tieto on sähköisesti verkossa valmiina hyödynnettäväksi. Kun markkinointi, liiketoiminnan kehittäminen ja asiakaspalvelu ovat omaksuneet uuden tavan tarjota asiakkaalle kohdennettua markkinointia, voidaan rakentaa kehittyneempää laskentaa keinoälyn avulla asiakkaan ohjaamiseksi. Tärkeintä on siis oppia rohkea ja ketterä toimintatapa, tehdä A/B testauksia ja mallintaa erilaisia ratkaisuja tulosten näkökulmasta.

Aloittaa voit esimerkiksi näin:

JOS asiakas on ostanut verkkokaupasta lasten toppapuvun
JA käynyt selaamassa fleecepipoa
TARJOA asiakkaalle myös toppahanskoja
JA talvikenkiä
JA kauluria
Ja niin edelleen.

Tekoäly oppiii jokaisesta ostotapahtumasta ja sen algoritmi pyrkii ennustamaan jokaisen toteutuneen kaupan perusteella mahdollisimman tarkasti, mitä asiakkaasi on valmis ostamaan juuri nyt.

Tekoälyn hyödyntämisen voit aloittaa myös kumppanin kanssa ketterästi. Esimerkiksi Nosto.com, jonka avulla verkkokauppias voi tarjota asiakkailleen personoidun ostokokemuksen. Tämäpuolestaa lisää konversioita, nostaa keskimääräisen tilauksen suuruutta ja sitouttaa asiakkaat uudelleen ostoihin. Noston palvelu on alustasta riippumaton, eli toimii kaikissa verkkokauppa-alustoissa.

Kasvun ensimmäiset stepit

Kasvun ensimmäiset askeleet lähtevät vapauttamalla aikaa kehittää toimintaa. Usein tämä on helpoin aloittaa logistiikan ulkoistamisella. Varastoinnin ja lähetysten ulkoistaminen ei ole enää vain suurten yritysten etuoikeus.

Logistiikan ulkoistamisessa 3PL (Third Party Logistics) kumppanille verkkokauppa ulkoistaa varastonsa ja sitä kautta tuotetilausten lähetyslistat, keräämisen, pakkaamisen sekä varsinaisen lähettämisen. Verkkokaupan tilaustiedot välittyvät automaattisesti varastopalveluita tarjoavan yrityksen järjestelmään, joka toimittaa tavarat asiakkaille. Varastonhallintajärjestelmä päivittää verkkokauppaan mahdollisen seurantakoodin, sekä varaston saldon kunkin tuotteen osalta.

Logistiikan ulkoistaminen mahdollistaa myös toimituspiikit ja kustannustehokkaan toimittamisen ympäri maailman. Voit keskittyä myymään enemmän ja useammin, vailla huolta toimitusten resurssoinnista.

Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella ja vapauta aikaasi myynnin kasvattamiseen!

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnistä ja markkinoinnista.

Avainsanat: , , , , , ,

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palvelujemme tuottamista varten. Käyttämällä sivustoamme, sinun oletetaan lukeneen ja ymmärtäneen Tietosuojakäytäntömme, jossa kerrotaan mm. evästeiden käytöstä ja miten näiden käyttö voidaan estää.