Vaikuttajamarkkinointi taipuu moneksi

Digitalisaation myötä verkkokauppoja on enemmän kuin koskaan. Samalla tapa tehdä markkinointia on muuttunut, mikä haastaa yrittäjiä heittäytymään ja kokeilemaan uusia tapoja saada näkyvyyttä verkkokaupalleen.

Google Ads, Facebook ja Instagram ovat nousseet markkinointikanavina monen suosikiksi, mutta nekin ovat saaneet haastajan. Vaikuttajamarkkinointi on trendikäs tapa tehostaa verkkokauppansa kasvua.

Vaikuttajamarkkinoinnin tarkoituksena on saada näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä lisätä myyntiä ja tuoda verkkokaupalle lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaakin usein markkinoinnin yhteistyötä suositun sosiaalisen median persoonan kanssa. Vaikuttajamarkkinointiin panostamalla verkkokauppa voi tehdä oikeasti vaikuttavaa markkinointia. Ei siis ole ihme, että vaikuttajamarkkinoinnin käsite tulee vastaan yhä useammin markkinoinnista puhuttaessa.

Tässä artikkelissa tutustutaan vaikuttajamarkkinoinnin tuomiin mahdollisuuksiin sekä eri tapoihin tehdä vaikuttajamarkkinointia.

Ansaittua vai maksettua vaikuttajamarkkinointia?

Moni mieltää vaikuttajamarkkinoinnin muun markkinoinnin tavoin suoraan maksetuksi markkinoinniksi. Useimmiten näin onkin, mutta sosiaalisen median kautta verkkokaupan on mahdollista saada myös ansaittua vaikuttajamarkkinointia.

Sosiaalisen median käyttäjä näkee kiinnostavan tuotteen esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa. Tämä jakaa kuvan tai kertoo tuotteesta muille. Sana leviää, vaikka yrittäjä julkaisisi verkkokauppansa sosiaalisen median tilille kuvan tuotteesta pohtimatta asiaa sen kummemmin. Myös ansaittu vaikuttajamarkkinointi vaatii usein maksetun tapaan kohdeyleisön löytämistä ja sitouttamista.

Maksetun vaikuttajamarkkinoinnin kohdalla kyse on tavoitteellisemmasta markkinoinnista. Mietitään kohdeyleisö ja kanava, selkeät tavoitteet ja oikea sosiaalisen median vaikuttaja. Lopulta mitataan maksetun vaikuttajamarkkinoinnin verkkokaupalle tuoma hyöty. Maksettua vaikuttajamarkkinointia voi tehdä monin eri tavoin:

  • Affiliate-yhteistyö
  • Brand Ambassador -yhteistyö
  • Osallistuminen tuotekehitykseen
  • Sisällöntuotanto brändin kanaviin
  • Vaikuttaja brändin mainoskasvona
  • Vaikuttajan haastattelu brändin julkaisuun
  • Yksittäiset tuotesijoittelut ja -arvostelut

Tapa tehdä maksettua vaikuttajamarkkinointia määräytyy tietysti pitkälti tavoitteiden mukaan. Toisaalta myös sosiaalisen median vaikuttajan valinnalla on merkitystä. Tärkeintä on kuitenkin löytää omalle brändilleen sopiva vaikuttaja. Jos yhteistyökumppani ei seiso tuotteesi takana, se näkyy myös yhteistyön tuloksissa negatiivisesti – tai ainakaan tavoitteita on hankalampi saavuttaa. Sen sijaan oikean kumppanin yhdistäminen kohdeyleisö parantaa tuloksia.

Miksi panostaisit vaikuttajamarkkinointiin?

Vaikuttajamarkkinointi on osa markkinoinnin uutta aikakautta. Näin ollen verkkokauppojen ja muiden yritysten on syytä päivittää markkinointinsa vastaamaan digitalisaation tuomiin haasteisiin ja opetella käyttämään uusia markkinointikanavia, kuten vaikuttajamarkkinointia. Esimerkiksi nuoret kuuntelevat ennemmin sosiaalisen median vaikuttajaa kuin muuta maksettua mainosta.

Vaikuttajamarkkinoinnissa ja yhteistyössä sosiaalisen median persoonan kanssa olennaista on, että vaikuttaja on brändin kannalta uskottava. Tästä syystä moni vaikuttaja valitseekin yhteistyönsä sen perusteella, kuinka hyvin tuote palvelee vaikuttajan yleisöä. Aito kiinnostus brändiä kohtaan välittyy myös seuraajille ja tuottaa parempia tuloksia. On siis tärkeää, että brändin ja sosiaalisen median vaikuttajan arvot kohtaavat. Sen sijaan, että brändi puhuttelisi yleisöä, sen tekee vaikuttaja. Hän on lopulta kuitenkin ainoa, joka tuntee seuraajansa.

Suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien suositukset ohjaavat ihmisten ostokäyttäytymistä ja -päätöksiä. Erityisesti nuoremmat seuraajat tekevät päätöksiä vaikuttajien mielipiteiden ja suositusten perusteella, sillä sosiaalisessa mediassa moni saattaa pitää vaikuttajaa jopa kaverina. Se lisää luottamusta ja vaikuttajan mielipide menee muun mainonnan edelle. Vaikuttaja voi olla esimerkiksi bloggaaja, tubettaja tai suosittu Instagram-persoona.

Tavoitteellinen tulos vaikuttajamarkkinoinnin mittarina

Vaikuttajamarkkinointi ja sen tulokset ovat mitattavissa muun markkinoinnin tavoin. Aluksi määritetään kohderyhmä ja sen jälkeen tavoitteet. Haluatko lisätä brändisi näkyvyyttä ja tunnettuutta? Kaipaatko sosiaalisen median tileille lisää seuraajia? Toivoisitko verkkokauppaan lisää liikennettä ja sen tuomaa myyntiä? Tarvitsetko blogiin tai verkkosivuille sisällöntuottajaa? Vaikuttajamarkkinoinnilla voi vaikuttaa tähän kaikkeen!

Verkkokaupan tuloksia on hyvä mitata jo ennen vaikuttajamarkkinoinnin aloittamista. Miten muuten tietäisit, millaisia tuloksia on saatu aikaan? Eri mittarit kertovat eri asioita, ja tärkeintä on muistaa alussa asetetut tavoitteet. Myyntiluvut kertovat omaa totuuttaan, samoin sosiaalisen median seuraajien määrä. Liikennettä pääsee seuraamaan verkkokaupan analytiikasta.

Onnistuneen vaikuttajamarkkinoinnin seurauksena verkkokauppaan voi alkaa tulvia tilauksia ja muita yhteydenottoja. Äkisti kasvanut kysyntä saattaa yllättää myös yrittäjän, vaikka sitä vaikuttajamarkkinoinnilla lähdettiin hakemaan.

Helpota työtaakkaasi oikeilla valinnoilla! Esimerkiksi varastoinnin ja logistiikan ulkoistamalla aikaansa voi käyttää verkkokaupan kehittämiseen tai laajentaa tuotevalikoimaa palvelemaan asiakkaitasi yhä paremmin.

Jätä yhteystietosi alla olevan lomakkeen kautta ja etsitään yhdessä verkkokaupallesi sopiva ratkaisu varastointiin ja toimitukseen.

 

Blogin kirjoitti Tiia Merikanto.
Hän on vapaa kirjoittaja ja viestinnän ammattilainen.

Avainsanat: , ,

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palvelujemme tuottamista varten. Käyttämällä sivustoamme, sinun oletetaan lukeneen ja ymmärtäneen Tietosuojakäytäntömme, jossa kerrotaan mm. evästeiden käytöstä ja miten näiden käyttö voidaan estää.