Siirrä verkkokauppasi aidosti verkkoon!

Verkkokauppiaan liiketoiminta on suurelta osin nimensä mukaisesti verkossa.

Verkkokauppiaan myymälä on verkossa, asiakkaat ovat verkossa, asiakaspalvelu tapahtuu verkossa sekä ostamisen kiinnostuksen tekeminen tapahtuu verkossa. Tämä ei kuitenkaan takaa sitä, että verkkokauppias itse olisi ajasta ja paikasta riippumaton. Tuotteita lähetetään ja varastolla on päivittäistä askaretta. Verkkokauppa on kyllä verkossa, mutta fyysisten tuotteiden lähettäminen tarvitsee fyysistä läsnäoloa.

Etä-Verkkokauppias….

Fyysistä läsnäoloa vaaditaan verkkokaupassa vain hyvin harvaan asiaan. Tilausten käsittelyyn tarvitaan työvoimaa, kuten varastointiin, paketointiin ja lähettämiseen sekä palautusten käsittelyyn. Varastoinnin ulkoistamalla voit vapauttaa aikaasi varaston fyysiseltä käsittelyltä ympäri vuoden ja keskittyä palvelemaan asiakkaitasi, kampanjoimaan ja parantamaan verkkokaupan SEO-ominaisuuksia.

Ulkoistamalla logistiikan saat vapautettua aikaasi ympäri vuoden tuottavampaan työhön. Siirtämällä fyysisen tavaranhallinnan NettiVarastolle varmistat, että logistiikkasi kehittyy uusien teknologioiden ja trendien mukaisesti. Verkkokauppasi tilaukset käsitellään automaattisesti ja toimitukset lähtevät nopeasti asiakkaillesi. Verkkokauppiaana voit kampanjoida niin paljon kuin haluat ilman stressiä toimituspiikeistä tai varastohenkilökunnan riittävyydestä.

Muutamassa minuutissa aidosti verkkoon

Verkkokauppasi siirtyminen kokonaan verkkoon on vain 5 minuutin integraation päässä. Nettivaraston valmiit integraatiot varmistavat toiminnan aloittamisen vaivattomasti ja veloituksetta.

Jätä yhteystietosi alla ja ota ensimmäinen askel kohti ajasta ja paikasta riippumatonta työskentelyä!

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnistä ja markkinoinnista.

Avainsanat: , , , ,

Tupla verkkokauppasi myynti – NYT!

Verkkokauppa ei tunne rajoja

Verkkokaupan suosio kasvaa vuosi vuodelta. Kotimainen digikuluttaja tekee verkko-ostoksia yleensä suomenkielisistä verkkokaupoista. Maan rajat eivät kuitenkaan pidättele. Kaupan liiton selvityksen mukaan ulkomaisiin verkkokauppoihin valuu yli 40 prosenttia suomalaisten euroja. Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Verkkokaupan toiminnan kansainvälistyminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ainakaan teoriassa

Verkkokaupan markkinassa valtavat mahdollisuudet.

Verkkokaupan on helppoa ja riskitöntä lähteä myymään Euroopan laajuiseen kotimarkkinaan ja sen ulkopuolelle. Potentiaalisen markkinan saa monikertaistettua hetkessä lähtemällä tavoittelemaan kansainvälistä kasvua.

The European Ecommerce Report 2017 -raportin mukaan verkkokaupan kasvu on ollut viime vuosina 14-15% luokkaa. NettiVaraston asiakkaat ovat kasvaneet samassa ajassa yli 100% nopeammin kuin markkina keskimäärin

”NettiVaraston asiakkaana kasvat vähintään kaksi kertaa verkkokauppamarkkinaa nopeammin!”

Kyse on nopeasti kasvavasta markkinasta niin kansainvälisesti kuin Suomessa. Globaalit markkinat ovat suuret, joten suomalaisten verkkokauppiaiden on turha kilpailla keskenään vaan avata ovet kansainvälisille markkinoille. NettiVaraston asiakkaana kasvutahti on ollut Suomeen toimitettujen lähetysten osalta yli kaksinkertaisesti markkinaan nähden. Mutta mikä on hyvin kiinnostavaa, kansainvälisten toimitusten osalta asiakkaiden liiketoiminta on kasvanut keskimäärin jopa 300 % nopeammin kuin markkina!

NettiVarasto verkkokauppasi kasvukumppanina

Mahdollisuudet ovat rajattomat. Se ei, kuitenkaan tarkoita, että kasvaminen kansainvälisille markkinoille olisi yksinkertaista. Kasvu vaatii paljon työtä, rohkeutta, vähän onnea sekä parhaita kumppaneita, joiden kanssa kasvu on mahdollista.

Logistiikka on verkkokaupan yksi ydinprosesseista. Ydinprosessi on kyseessä silloin, kun toiminto on liiketoiminnan kannalta erityisen tärkeä. Muita liiketoiminnalle tärkeitä prosesseja on verkkokaupassa mm. ostaminen, tuotanto sekä myynti ja markkinointi. Ydinprosessien ulkoistaminen on usein järkevää, varsinkin mikäli oma aika, osaaminen tai kasvun edellyttämät resurssit ovat vähäiset. Kun verkkokauppa asettaa toiminnalle suuria kasvutavoitteita, on useimmiten järkevää analysoida ne ydinprosessit, joiden onnistuminen on ensisijaisen tärkeää ja valita oikeat kumppanit tukemaan kasvua.

Tuplaa verkkokauppasi myynti

Logistiikan hallinnan, varastoinnin, sekä toimittamisen ulkoistaminen NettiVarastolle auttaa verkkokauppaa kasvamaan. NettiVarasto tarjoaa vuosien kokemusta, osaamista ja asiantuntemusta sekä mahdollistaa pienemmän verkkokaupan toimimaan suuren tavoin vahvasti kilpaillussa logistiikan kentässä. Ilman volyymiin perustuvia logistiikkasopimuksia, on kansainvälisiä markkinoita vaikea tavoittaa kustannustehokkaasti.

Ulkoistaminen mahdollistaa myös kasvupiikit, kampanjat, sekä kohdemarkkinoiden testaamisen. Kauppiaan ei tarvitse kampanjoidessaan miettiä resurssointia tai toiminnan skaalautumista liian nopeasti. NettiVaraston resurssit ovat käytössä joustavasti ja kustannustehokkaasti.

Me NettiVarastolla luomme kasvuasiakkaillemme määrätietoisesti kasvua seuraamalla kauppiaiden toimintaa ja nostamalla esiin kehityskohteita, sekä parantamalla automaatiota verkkokaupan ja varastonhallinnan välillä. Mahdollistamme asiakkaillemme PRO-palveluita, keräämällä yhteen eri alojen palveluita ja mahdollistamalla niiden käyttämisen vaikka yksittäiseen lähetykseen.

Mikäli sinun verkkokauppasi on kasvussa tai suunnittelee kansainväliseen kasvuun tähtäävää liiketoimintaa – valitse matkallesi logistiikkakumppani, joka tukee kasvuasi strategisesti.

Ota ensimmäinen askel logistiikan ulkoistamiseen jättämällä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella.

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnistä ja markkinoinnista.

Avainsanat: , ,

Viiden kohdan kansainvälistymissuunnitelma – kotimarkkinasta kansainväliseen kasvuun!

Verkkokauppa ei tunne rajoja

Verkkokaupan suosio kasvaa vuosi vuodelta. Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Verkkokaupan toiminnan kansainvälistyminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ainakaan teoriassa.

Verkkokaupan markkinassa valtavat mahdollisuudet.

Suomalainen kuluttaja odottaa voivansa ostaa mitä tahansa verkosta. Vuonna 2017 verkkokaupan markkinan koko on arvioitu olevan 8,5 miljardia euroa. Vuotta tätä aiemmin Euroopassa käytiin verkkokauppaa 530 miljardilla eurolla. Verkkokaupan kasvu on ollut vuosittain 14-15% luokkaa The European Ecommerce Report 2017 -raportin mukaan.

NettiVarasto on kerännyt viiden kohdan kansainvälistymissuunnitelman avuksesi.

Keino 1. Ulkoista logistiikka

Vapauta aikaasi olennaiseen eli asiakkaan kohtaamiseen ja verkkokaupan kehittämiseen. Verkkokaupan kasvun saa vauhtiin parhaiten keskittymällä olennaiseen, eli kassavirtaa tuovaan asiakkaaseen. Surullisen usein verkkokauppiaan aika kuluu pakettien pakkaamiseen, tilausten muokkaamiseen, pakkausmateriaalien varmisteluun sekä palautusten käsittelyyn, tavaran vastaanottamiseen ja hyllyttämiseen.

Logistiikan ulkoistaminen mahdollistaa kasvun. Asiantunteva logistiikkakumppani skaalautuu sinun tarpeidesi mukaan. Tarjolla on sinun tarpeeseen varastotilaa, työvoimaa ja useita kuljetusvaihtoehtoja. Sinun ei tarvitse miettiä sesonkivaihteluita tai loma-aikoja, voit kasvattaa tilausten tai varaston määrää niin nopeasti kuin haluat ja logistiikkakumppanisi auttaa mielellään sinua kasvun rakentamisessa varmistaen tehokkaan logistisen ketjun.

Keino 2. Valitse kohdemarkkinat

Valitse kohdemarkkina, jolla kasvua lähdetään hakemaan. Tutustu markkinaan ja kohderyhmääsi. Tunnista kuluttajien käyttäytyminen ja mukauta markkinointiviestintääsi markkinan mukaan.

Muista, että voit kokeilla rohkeitakin lähestymistapoja kunhan analysoit mikä tuottaa kohdemarkkinassa toivottua trafiikkia sivuille ja vahvistat sitä tekemistä, joka tuottaa parhaiten trafiikkia ja konversioita.

Lue lisää trafiikin ja konversioiden kasvattamisesta neljän blogin sarjasta.
(linkki http://nettivarasto.fi/2018/06/06/tuplaa-trafiikki/ )

Keino 3. Kampanjoi ja kasvata trafiikkia

Parhainkaan verkkokauppa ei pärjää kilpailussa ilman jatkuvaa markkinointia ja muistuttelua. Myynnin edellytys on, että asiakkaasi päätyy sivuillesi selaamaan tuotteita. Kohdista markkinointia eri segmentteihin ja analysoi millaiset toimenpiteet tuovat parhaiten tulosta.

Yksi hyvä analysoinnin metodi on RFM analyysi, jossa tarkoituksena on pisteyttää asiakkaita heidän ostotodennäköisyytensä perusteella. RFM-analyysin nimi tuleekin sanoista Recency, Frequency ja Monetary. Nimestä on yleisesti käytössä myös toinen versio, RFV-analyysi (Recency, Frequency, Value). Pisteyttämällä asiakkaasi todennäköisyyden perusteella voit kohdistaa toimenpiteitä oikeaan aikaan, eikä sinun tarvitse kohdistaa samaa kampanjaa kaikille.

Keino 4. Luo paikalliset verkkokaupat tai hyvä kansainvälinen verkkokauppa ja paranna konversiota

Verkkokaupan tuotteista riippuen kannattaa valita tarkkaan, ylläpitääkö paikallisia verkkokauppoja vai rakentaako yhden kansainvälisen verkkokaupan. Muista, että asiakkaasi eivät halua navigoida sekavassa verkkokaupassa, jossa valuutat ja toimitustavat ovat epäselvästi esillä. Tunne kohderyhmäsi ja -markkinasi – mukauta verkkokauppasi näihin tarpeisiin.

Keino 5. Sitouta asiakkaat

Verkkokaupassa tärkein asiakas on ostava asiakas. Sellainen, joka saat ostamaan uudelleen ja uudelleen. On selvää, että vanhalle asiakkaalle on nopeampi myydä uudelleen, kuin haalia uusia verkosta. Asiakkaan elinkaariarvon  (CLV, customer lifetime value) selvittäminen kuitenkin jää monelta verkkokauppiaalta tekemättä, kun huomio kiinnittyy valitettavan usein lyhytjänteisen kertamyynnin seurantaan.

Yksi tärkeimmistä kasvun edellytyksistä onkin löytää ne keinot, joilla asiakkaan sitoutuminen uudelleen ostoihin varmistetaan.

Verkkokaupan kansainvälistyminen ei ole ikinä ollut helpompaa – ainakaan teoriassa. Valitse siis itsellesi parhaat kumppanit tukemaan kasvuasi! NettiVarasto tukee kasvuasi varmistamalla kilpailukykyiset lähetykset ympärimaailman sekä joustavat resurssit käyttöösi. Jätä yhteystiestosi alla olevalla lomakkeella ja aloita kansainvälistyminen jo tänään!

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnistä ja markkinoinnista.

Avainsanat: , , , ,

Verkkokauppiaalle Rooma on yhtä lähellä kuin Riihimäki. Älä rajaa itseäsi ulos markkinoilta!

Verkkokauppa ei tunne maiden rajoja

Verkkokaupan suosio kasvaa vuosi vuodelta. Kotimainen digikuluttaja tekee verkko-ostoksia yleensä suomenkielisistä verkkokaupoista. Maan rajat eivät kuitenkaan pidättele. Kaupan liiton selvityksen mukaan ulkomaisiin verkkokauppoihin valuu yli 40 prosenttia suomalaisten euroja. Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Verkkokaupan toiminnan kansainvälistyminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ainakaan teoriassa.

Räjäytä kohderyhmäsi koko

Rooman väkiluku on 2,9 miljoonaa ja Riihimäellä asustaa vajaa 30 000 ihmistä. Kuitenkin lähetyksen matkaaminen vie yhtä kauan Roomaan kuin Riihimäelle.

Ota siis rohkeasti askel kohti Euroopanlaajuista kotimarkkinaa ja mahdollista verkkokauppasi kasvu aivan uusiin ulottuvuuksiin.

Kyse on nopeasti kasvavasta markkinasta niin kansainvälisesti kuin Suomessa. Globaalit markkinat ovat suuret, joten suomalaisten verkkokauppiaiden on turha kilpailla keskenään vaan avata ovet kansainvälisille markkinoille. Verkkokaupan näkökulmasta Suomi on yhtä lähellä internetiä kuin muukin maailma

Avaa ovi maailmalle

Mahdollisuudet ovat rajattomat. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kasvaminen kansainvälisille markkinoille olisi yksinkertaista. Kasvu vaatii paljon työtä, rohkeutta, vähän onnea sekä parhaita kumppaneita, joiden kanssa kasvu on mahdollista.

Logistiikka on verkkokaupan yksi ydinprosesseista. Ydinprosessi on kyseessä silloin, kun toiminto on liiketoiminnan kannalta erityisen tärkeä. Muita liiketoiminnalle tärkeitä prosesseja on verkkokaupassa mm. ostaminen, tuotanto sekä myynti ja markkinointi. Ydinprosessien ulkoistaminen on usein järkevää, varsinkin mikäli oma aika, osaaminen tai kasvun edellyttämät resurssit ovat vähäiset.

Kun verkkokauppa asettaa toiminnalle suuria kasvutavoitteita, on useimmiten järkevää analysoida ne ydinprosessit, joiden onnistuminen on ensisijaisen tärkeää ja valita oikeat kumppanit tukemaan kasvua. Logistiikan hallinnan, varastoinnin sekä toimittamisen ulkoistaminen NettiVarastolle auttaa verkkokauppaa kasvamaan.

NettiVarasto tarjoaa vuosien kokemusta, osaamista ja asiantuntemusta sekä mahdollistaa pienemmän verkkokaupan toimimaan suuren tavoin vahvasti kilpailussa logistiikan kentässä. Ilman volyymiin perustuvia logistiikka sopimuksia on kansainvälisiä markkinoita vaikea tavoittaa kustannustehokkaasti. Ulkoistaminen mahdollistaa myös kasvupiikit, kampanjat sekä kohdemarkkinoiden testaamisen. Kauppiaan ei tarvitse kampanjoidessaan miettiä resurssointia tai toiminnan skaalautumista liian nopeasti. NettiVaraston resurssit ovat käytössä joustavasti ja kustannustehokkaasti.

Mikäli kansainvälisten lähetysten kustannus arveluttaa, laske millaisille rahtikuluilla tavoitat kohdemarkkinasi http://my.ogoship.com/deliverytype/calculator

Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella ja vapauta aikaasi myynnin kasvattamiseen!

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnistä ja markkinoinnista.

Avainsanat: , , ,

Tuplaa verkkokauppasi tulos!

Globaalit verkkokauppamarkkinat kasvavat vuosi vuodelta. Kuluttajien luottamus verkkokauppaan lisääntyy ja tilauksia lähetetään yhä enemmän kansainvälisesti. Kansainvälisessä kilpailussa pärjääminen edellyttää älykästä verkkokauppaa, kohderyhmää puhuttelevaa markkinointia, tehokasta logistista ketjua sekä toimitustapojen valikoimaa, joista jokainen löytää itselleen sopivan toimitustavan.

Vinkki 1: Vapauta aikaa olennaiseen – asiakkaan kohtaamiseen

Verkkokaupan kasvun saa vauhtiin parhaiten keskittymällä olennaiseen, eli kassavirtaa tuovaan asiakkaaseen. Surullisen usein verkkokauppiaan aika kuluu pakettien pakkaamiseen, tilausten muokkaamiseen, pakkausmateriaalien varmisteluun, sekä palautusten käsittelyyn, tavaran vastaanottamiseen ja hyllyttämiseen.

Verkkokauppias on oman liiketoimintansa ja tuotevalikoimansa asiantuntija. Kasvua saadaan vauhditettua, kun verkkokauppias delegoi käytännön toiminnan ja keskittyy asiakkaiden kohtaamiseen verkossa. Tuotekuvaukset, markkinointiviestintä, kampanjointi, tuoteuutuudet, verkkokaupan kävijämäärän lisääminen ja konversion parantaminen tuovat kasvua, ei lähetysten pakkaaminen tai tuotteiden hyllyttäminen.

Vinkki 2: Testaa uusia markkinoita kansainvälisesti

Verkkokauppa voi lähteä hakemaan kasvua uusista markkinoista helposti ja riskittömästi silloin kun logistinen ketju tukee kansainvälisiä toimituksia joustavasti. Tämän voi varmistaa ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan asiantuntevalle 3PL kumppanille.

Kansainvälisen markkinan testaaminen aloitetaan valitsemalla kohdemarkkina ja tutustumalla sen ominaispiirteisiin, kohderyhmään markkinassa sekä heidän kulutustottumuksiin.

Valitse sellaiset markkinointikanavat, joilla tavoitat kohderyhmän. Älä pelkää kokeilla rohkeitakin lähestymistapoja. Testaa mikä toimii ja mukauta markkinointiviestintää sen mukaan mistä saat parhaiten tuloksia.

Vinkki 3: Kehitä verkkokauppaasi teknologian avulla

Älykäs verkkokauppa on kasvava trendi. Tekoäly, keinoäly, koneoppiminen, big data ja algoritmit ovat nykypäivää jo monessa liiketoiminnassa. Monet suuryritykset käyttävät kehittynyttä teknologiaa liiketoiminnan kulmakivenä. Et kuluttajana aina edes huomaa, missä kaikkialla kulutustottumuksia ohjaa tekoäly.

Personoitu, algoritmien vauhdittama markkinointi, on palvelua asiakkaallesi. Kone pystyy mallintamaan suurta määrää tietoa ja tarjoamaan asiakkaalle ratkaisuja, joita hän ensi viikolla tarvitsee. Parhaimmillaan tekoäly suunnittelee markkinoinnin kohdennukset sekä viestit niin, että ne puhuttelevat asiakasta oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti pohjautuen siihen, millaisia tuotteita hän on ostanut tai selaillut ja verraten niitä siihen millaisia ostoja on odotettavissa ja milloin.

Älykäs verkkokauppa onkin seuraava askel kohti unelmien verkkokauppaa, jossa markkinointi ja asiakaspalvelu ovat sama asia. Verkkokaupan tekoäly puhuttelee asiakasta henkilökohtaisesti ja tarjoaa juuri hänen tarvitsemansa tuotteet juuri oikeaan aikaan ja toimittaa ne asiakkaalle juuri oikealla tavalla, sopivaan paikkaan sovittuna aikana.

Alkuun riittää oikea MindSet. Verkkokaupan perusalgoritmin ei tarvitse olla rakettitiedettä. Voit lähteä liikkeelle pienesti ja nopeasti. Aloittaminen on mahdollista pienelläkin datalla. Verkkokauppojen etu on, että kaikki tieto on sähköisesti verkossa valmiina hyödynnettäväksi. Kun markkinointi, liiketoiminnan kehittäminen ja asiakaspalvelu ovat omaksuneet uuden tavan tarjota asiakkaalle kohdennettua markkinointia, voidaan rakentaa kehittyneempää laskentaa keinoälyn avulla asiakkaan ohjaamiseksi. Tärkeintä on siis oppia rohkea ja ketterä toimintatapa, tehdä A/B testauksia ja mallintaa erilaisia ratkaisuja tulosten näkökulmasta.

Aloittaa voit esimerkiksi näin:

JOS asiakas on ostanut verkkokaupasta lasten toppapuvun
JA käynyt selaamassa fleecepipoa
TARJOA asiakkaalle myös toppahanskoja
JA talvikenkiä
JA kauluria
Ja niin edelleen.

Tekoäly oppiii jokaisesta ostotapahtumasta ja sen algoritmi pyrkii ennustamaan jokaisen toteutuneen kaupan perusteella mahdollisimman tarkasti, mitä asiakkaasi on valmis ostamaan juuri nyt.

Tekoälyn hyödyntämisen voit aloittaa myös kumppanin kanssa ketterästi. Esimerkiksi Nosto.com, jonka avulla verkkokauppias voi tarjota asiakkailleen personoidun ostokokemuksen. Tämäpuolestaa lisää konversioita, nostaa keskimääräisen tilauksen suuruutta ja sitouttaa asiakkaat uudelleen ostoihin. Noston palvelu on alustasta riippumaton, eli toimii kaikissa verkkokauppa-alustoissa.

Kasvun ensimmäiset stepit

Kasvun ensimmäiset askeleet lähtevät vapauttamalla aikaa kehittää toimintaa. Usein tämä on helpoin aloittaa logistiikan ulkoistamisella. Varastoinnin ja lähetysten ulkoistaminen ei ole enää vain suurten yritysten etuoikeus.

Logistiikan ulkoistamisessa 3PL (Third Party Logistics) kumppanille verkkokauppa ulkoistaa varastonsa ja sitä kautta tuotetilausten lähetyslistat, keräämisen, pakkaamisen sekä varsinaisen lähettämisen. Verkkokaupan tilaustiedot välittyvät automaattisesti varastopalveluita tarjoavan yrityksen järjestelmään, joka toimittaa tavarat asiakkaille. Varastonhallintajärjestelmä päivittää verkkokauppaan mahdollisen seurantakoodin, sekä varaston saldon kunkin tuotteen osalta.

Logistiikan ulkoistaminen mahdollistaa myös toimituspiikit ja kustannustehokkaan toimittamisen ympäri maailman. Voit keskittyä myymään enemmän ja useammin, vailla huolta toimitusten resurssoinnista.

Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella ja vapauta aikaasi myynnin kasvattamiseen!

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnistä ja markkinoinnista.

Avainsanat: , , , , , ,

Työharjoittelupaikka tarjolla (Sales Trainee)

Myyntikoordinaattoriksi OGOshipille?

NettiVarasto / OGOship on kasvussa oleva logistiikkaratkaisuja tarjoava palveluyritys.
Tarjoamme pienille ja keskisuurille verkkokaupoille varastoinnin ja logistiikan palveluita.

Etsimme kasvumme tueksi oma-aloitteista ja myyntihenkistä harjoittelijaa. Mikäli haluat syventää osaamista markkinoinnin, myynnin sekä verkkokauppaosaamisen tiimoilta, saatat olla oikea henkilö.
Tarjoamme työharjoittelupaikan (3 tai 6kk) jossa pääset itsenäisesti rakentamaan kasvua ja kehittämään myyntiä vahvuuksiesi mukaan.
Voit työskennellä myös osittain etäältä tai voit valita milloin sinun on helpoin tehdä töitä.

Emme oleta, että olet fyysisesti läsnä viitenä päivänä viikossa virastoaikaan, vaan tarjoamme joustavan ja itsenäisen paikan myynnin avustavien toimenpiteiden parissa. Pääset myös klousaamaan asiakkaita, mikäli mielenkiintoa ja osaamista löytyy.

Voimme maksaa harjoitteluajalta pienen korvauksen.

Ota rohkeasti yhteyttä!
Matilda
matilda@ogoship.com

Päätös tilata ja päätös pitää tilaus

Verkkokaupan myynnin ulottuvuudet – Päätös tilata ja päätös pitää tilaus.

Verkkokaupan kasvun kannalta olemme aikaisemmissa kirjoituksissa käsitelleet verkkokaupan kävijämäärän kasvattamista, kävijöiden konvertoitumista asiakkaiksi, sekä lisämyynnin kasvattamista jokaiseen tilaukseen. Seuraavaksi käsittelemme verkkokaupan oleellista ulottuvuutta: miten varmistaa asiakkaasi päätös pitää tilaus?

Pakollinen paha – palautukset

Riippuen tuotteista, on verkkokaupalle ominaista sekä palautukset että noutamatta jättämiset. Molemmat aiheuttavat turhia kuluja ja asiakaspalveluun käytettävää aikaa. Kannattaa siis varmistaa, että asiakkaasi pitää tilauksen, jonka on päättänyt tilata.

Verkkokaupan palautukset voidaan karkeasti jakaa kolmeen eri tyyppiin. Ensimmäisenä ja suurimpana on virheelliset osoitteet ja noutamatta jättämiset. Toiseksi, asiakkaan päätös palauttaa tuote epämieluisana. Lisäksi verkkokaupan palautuksista osa koskee viallista tuotetta tai virheellistä toimitusta. Palautusten määrään voit vaikuttaa tarjoamalla verkkokaupassa tarkat tuotekuvaukset, sekä tuotekuvat. Noutamatta jättämiset aiheuttavat tuplakuluja postimaksuissa, näitä voit välttää muistuttamalla lähetyksen saapumisesta ja varmistamalla, että tarjolla on asiakkaalle paras mahdollinen noutopiste tai joustava perille toimitus.

Vahvista asiakkaiden sitoutumista jälkimarkkinoinnilla.

Monet verkkokaupat hyödyntävät myynnin pääkanavana asiakkaille tarjottavia kampanjoita. Muista kuitenkin analysoida jälkimarkkinoinnissa niin sanotut hyvät ja katteelliset asiakkaat niistä asiakkaista, joiden ostovolyymi saattaa olla euromääräisesti tai frekvenssiltaan iso, mutta jotka usein palauttavat tuotteita. Voit huomata asiakkaiden välillä suuria eroja, jotka kannattaa huomioida jälkimarkkinoinnissa.

Jälkimarkkinointi on tehokas tapa sitouttaa asiakkaasi uusintaostoihin. Tyytyväinen asiakas tilaa lähes poikkeuksetta uudestaan. Sosiaalisen median ja suosittelun aikakaudella, voit kannustaa häntä jakamaan kokemuksensa saamastaan positiivisesta kokemuksesta ystävilleen esimerkiksi sosiaalisen median palveluiden kautta. Muista siis hyödyntää asiakkaiden suositteluja, sekä tuotearvioita kasvattamaan myyntiä myös uusien verkkokaupan kävijöiden keskuudessa. Asiakkaita voi kannustaa seuraamaan sosiaalisissa kanavissa, sekä jakamaan kokemuksia ja tuotearvioita itse, tai verkkokaupan kautta.

Erottaudu markkinoista ja kilpailijoista

Tärkeintä verkkokaupan myynnin kehittämisessä kuitenkin on erottua markkinoista ja kilpailijoista. Pienemmälle verkkokaupalle voi olla kestämätöntä kilpailla vain hinnalla. Oma kilpailuetu pitää löytää muista vahvuuksista ja hyödyntää tätä myynnin kehittämisessä. Pienikin voi olla suuri, oleellista on puhutella omaa kohderyhmää tunnetasolla ja sitouttaa oman toiminnan ympärille sellainen ostajakunta, joka arvostaa hinnan lisäksi myös muita vahvuuksia.

Oman kilpailuedun ja erottautumisen löytäminen on elinehto kasvavassa markkinassa, jossa ajalla ja paikalla ei ole enää samaa merkitystä kuin ennen.

Klassinen malli on palvella joko tiettyä pientä rajattua asiakaskuntaa mahdollisimman laajalla tuote- ja palveluvalikoimalla, tai palvella mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa mahdollisimman rajatulla tuote- ja palveluvalikoimalla. Voit siis erikoistua joko tiettyyn rajattuun tuotealueeseen, tai vaihtoehtoisesti johonkin tiettyyn rajattuun asiakaskuntaan.

Voit vapauttaa aikaa markkinointiin ja myynnin kehittämiseen ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan. Samalla varmistat kilpailukykyiset rahtisopimukset globaalisti. Jätä rohkeasti yhteystietosi alla olevalla lomakkeella.

 

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnista ja markkinoinnista.

Avainsanat: , ,

Miten lisätä jokaista myytyä euroa kohti – toisen euron?

Verkkokaupan lisä- ja ristiinmyynti

Verkkokaupassa toimivat samat lainalaisuudet myyntikatteen kasvattamiseen kuin kivijalkamyymälässä tai ratkaisumyynnissä. Mitä enemmän myyt asiakkaalle, sen paremman myyntikatteen saat. Ennen lisämyynnin kehittämistä, verkkokaupan tulee varmistaa riittävä kävijöiden määrä sivuille optimoimalla sivujen sisältöä ja teknistä toteutusta, sekä markkinoimalla ja kampanjoimalla. Kun nämä kaksi verkkokaupan myynnin kivijalkaa ovat kunnossa, lähdetään kehittämään lisä- ja ristiinmyyntiä.

Keino 1 – Kasvata ostoskorin suuruutta

Verkkokaupassa nopein ja helpoin tapa kasvattaa myyntiä on ostoskorin suuruuden kasvattaminen. Kun asiakas on tehnyt jo ostopäätöksen, on lisämyynti suhteellisen helppoa tehdä.

Lisämyynnin kehittäminen alkaa helpottamalla tuotteiden selailua ja lisäämistä ostoskoriin. Keinoina voidaan käyttää muun muassa: tuotesuosituksia (muut saman tuotteen ostaneet katsoivat myös tai yhteensopivia tuottetta), tietylle ostoskorin suuruudelle voidaan antaa etukoodi tai kylkiäinen tai vaikka ilmaiset toimituskulut, kun ostoskori ylittää tietyn summan. Asiakkaasi on usein valmis ostamaan enemmän kerralla, mutta jos tätä ei tueta millään automaatiolla, saattaa ostos päättyä vain yhteen tuotteeseen.

Keino 2 – Poista ostamisen esteet

Verkkokaupassa on monia ostamisen esteitä. Hitaasti latautuvat sivut, toimitusmaksujen hähmäisyys, hidas toimitusaika, palauttamisen vaikeus, maksutapojen tai toimitustapojen vähäinen määrä tai vaikkapa rekisteröitymisen vaatiminen.
Mikäli ostoskorien keskeyttäminen tai sivulta poistumiset osoittavat jonkin trendin kävijöiden käyttäytymisessä, kannattaa analysoida tarkemmin miksi asiakkaan tilausprosessi keskeytyy. Muista myös markkina-alue kohtaiset tottumukset maksu- ja toimitustavoissa.

Keino 3 – Varmista kilpailukykyiset toimitustavat globaalisti

Verkkokauppojen asiakkaat ovat yhä enenevässä määrin tarkempia omille mieltymyksilleen. Ostopäätökseen vaikuttaa muun muassa toimitustapojen valikoima. Varmista, että verkkokauppasi tarjoaa useita eri toimitustapoja, joista jokainen löytää itselleen parhaan tavan. Verkkokauppa voi tarjota useita eri toimitustapoja joko neuvottelemalla eri yhtiöiden kanssa itselleen sopimukset tai ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan NettiVarastolle. Ulkoistamalla toiminnot on verkkokaupan mahdollista päästä pienelläkin volyymilla hyödyntämään suurempia volyymeja.

Verkkokaupan luonteeseen liittyen, on vielä yksi oleellinen ulottuvuus huomioitavana varsinaisen ostotapahtuman jälkeen; miten saada asiakas sitoutumaan ostokseensa, eli pitämään tilauksen, eikä palauttamaan. Tämän lisäksi tarvitaan vielä keinoja, joilla asiakas sitoutetaan tekemään uudelleenostoksen. Lue lisää blogistamme miten vahvistetaan asiakkaan sitoutumista.

NettiVarasto tukee verkkokauppasi kasvua vapauttamalla aikaasi varastonhallinnalta ja ainaiselta postitusrumbalta. Ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan voi keskittyä olennaiseen – lisäämään myyntiä. Ota rohkeasti yhteyttä jättämällä yhteystietosi alla.

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnista ja markkinoinnista.

Verkkokaupan konversiot kasvuun

Räjäytä myyntisi kasvuun kehittämällä konversiota!

Verkkokaupan myynnin edellytys on kävijämäärien jatkuva lisääminen. Kävijämääriä lisätään muun muassa hakukoneiden, sekä perinteisen markkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin keinoin. Kävijäliikenne itsessään ei suoraan kasvata myyntiä, vaan verkkokauppiaan tulee varmistaa, että mahdollisimman suuri osa kävijöistä lisää tuotteita ostoskoriin ja maksaa ostoksensa. Tätä kutsutaan konversioprosentiksi, joka lasketaan kuinka moni sadasta kävijästä tekee tilauksen. Keskimääräinen konversioprosentti vaihtelee paljonkin, mutta voidaan kuitenkin yleistää, että keskimääräinen verkkokaupan konversio on 1-4 prosenttia.

Keino 1 – Paranna konversiota tuotekuvilla ja teksteillä

Konversion parantamisen voit aloittaa varmistamalla, että tuotteiden kuvat ovat selkeät ja tuovat esille tarpeelliset yksityiskohdat. Tuotekuvilla ja tuotteiden kuvauksilla voit sitouttaa asiakkaan tunnetasolla. Kuvaile tuotetta käytössä tai miten tuote helpottaa elämää tai parantaa elämänlaatua. Useimmat ostopäätökset perustuvat tunteisiin ja luotuun tunneyhteyteen asiakkaan ja tuotteen välillä.

Uskalla herättää tunteita ja kertoa tuotteen tuomista erityisistä hyödyistä. Muista puhutella kohderyhmää heidän kielellään. Älä myöskään unohda videoita, silloin kun ne tukevat tuotteen ominaisuuksia tai sitouttavat asiakasta ostamaan tuotteen.

Keino 2 – Rakenna luottamusta verkkokaupassa

Kävijöiden luottamusta verkkokauppaa kohtaan voidaan kehittää helposti. Varmista, että löydettävissä ovat yrityksen yhteystiedot, palautusehdot, toimitusehdot, sekä tietosuojalauseke. Tarjotut maksutavat viestivät myös luottamusta ostamista kohtaan. Kuluttajille suunnatuissa verkkokaupoissa konversiota usein alentaa se, jos toimitusmaksu ei ole selkeästi ilmoitettu ennen ostoskorin kassalle viemistä. Muista, että verkkokaupan luottamus rakennetaan verkossa. Erilaiset tuotearviot ja asiakkaiden kommentit lisäävät luottamusta.

Keino 3 – Varmista asiakkaan ostokokemus

Varmista, että verkkokauppasi tukee ostamisen helppoutta selkeän ostopolun kautta. Potentiaalisen asiakkaasi ei ikinä kuuluisi olla epävarma siitä, mitä tehdä seuraavaksi. Verkkokauppasi kaksi tärkeintä Call To Action -nappia ovat ”lisää ostoskoriin” ja ”siirry kassalle”. Mikäli nämä eivät erotu kunnolla, ei kävijäsi todennäköisesti jää miettimään miten tuotteen voisi ostaa, vaan lähtee etsimään soveltuvaa tuotetta muualta.

Sitä mitä et tiedä, et voi kehittää

Verkkokaupan analytiikka on erityisen tärkeää mahdollisten kehityskohteiden paikantamisessa. Selvitä analytiikasta mitkä ovat kauppasi yleisimmät sivut, joissa on suuri poistumisprosentti. Mieti miten poistumisprosenttia voisi pienentää. Lähde testaamaan tätä poistumisprosentin vähentämistä tai ostoskorin hylkäämistä. Muista testata vain yhtä osa-aluetta kerrallaan, mikäli haluat nähdä aidosti syy-seuraussuhteita.

Näiden vinkkien lisäksi verkkokaupassa on toki paljon muutakin, jota kehittämällä voi vaikuttaa myynnin määrään, sekä konversion parantamiseen. Seuraavassa kirjoituksessa käsittelemme lisämyyntiin ja ostoskorin kasvattamiseen liittyviä vinkkejä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä muun muassa tarjoukset, maksutavat, toimitustavat, hinnoittelu, toimituskulut, tuotearvostelut jne.

Kun  olet varmistanut riittävän sivutrafiikin ja keskittynyt parantamaan konversioita. On aika keskittyä lisä- ja ristiinmyyntiin, kerää parhaat vinkit ostoskorin kasvattamiseen blogistamme.

NettiVarasto tukee verkkokauppasi kasvua vapauttamalla aikaasi varastonhallinnalta ja ainaiselta postitusrumbalta. Ulkoistamalla varastoinnin ja logistiikan voi keskittyä olennaiseen – lisäämään myyntiä. Ota rohkeasti yhteyttä jättämällä yhteystietosi alla.

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnista ja markkinoinnista.

Tuplaa verkkokaupan trafiikki!

Kerää parhaat vinkit lisämään verkkokauppasi kävijämäärät uudelle tasolle!

Verkkokauppojen välinen kilpailu markkinaosuuksista kiristyy samalla kun markkinat yhtenäistyvät ja kuluttajien luottamus yli rajojen tapahtuvaan kaupankäyntiin kasvaa. Verkkokaupan tärkein onnistumisen elementti on kävijäliikenne – ilman mahdollisia asiakkaita et voi myydä.

Verkkokauppa käynnistetään turhan usein hiomalla sivujen sisältö, tuotekuvaukset ja sivurakenne valmiiksi. Ongelmat liiketoiminnan kanssa huomataan vasta, kun verkkokauppa on ollut kuukauden toiminnassa ja kauppa ei käy toivotusti, eikä kaupassa käy riittävästä kävijöitä, jotta myyntitavoitteet voisivat toteutua. Näiden kolmen markkinointikanavan valjastaminen kävijäliikenteen kasvattamiseksi mahdollistaa myyntitavoitteeseen pääsyn. Kerää parhaat vinkit ja varmista verkkokauppasi kasvu!

Keino 1.  Lisää liikennettä verkkokauppaan orgaanisesti

Uusien kävijöiden saaminen onnistuu parhaiten varmistamalla, että hakukoneet löytävät sivusi ja arvostavat niiden sisältöä. Tässä tekstissä keskitymme Googlen hakukoneeseen.

Verkkokauppa nousee orgaanisissa hauissa korkeammalle, kun sivut sisältävät mahdollisimman paljon

  • Laadukasta, asiakasta puhuttelevaa tekstiä.
    Älä ikinä kopioi tuotekuvauksia suoraan valmistajan, maahantuojan tai toisen verkkokaupan sivuilta. Valmistajan käyttämät sanat eivät useinkaan ole niitä joilla asiakkaasi tuotetta hakukoneista etsivät. Muokkaa siis tuotteiden kuvaukset sellaisiksi, jotka sisältävät hakusanoja hakusanatutkimuksestasi. Suoraan muualta kopioitu sisältö on myös vaarallista koska se ei ole uniikkia. Google tunnistaa aikaleimoilla indeksoimansa sisällön ja rankaisee sivustoja, jotka kopioivat sisältöä. Parhaan tuloksen saat, kun kirjoitat tuotekuvausta vähintään noin 10 riviä. Tällöin Google ymmärtää sivun sisällön tuottavan lisäarvoa ja sisältävän oikeaa tietoa tuotteesta
  • Hakusanatutkimuksessa löydettyjä hakusanoja
    Muista käyttää puhekieltä ja unohtaa jargon. Lenkkitossut, sykevyö tai harmaa pyyhe voivat olla parempia sanoja kuin juoksujalkineet, urheilumittari tai kylpyhuonetekstiili

Googlea varten teksti on oleellisessa osassa. Kuvat ovat myös tärkeitä, mutta pääpaino kuitenkin tekstillä. Hakukone kun ei ymmärrä kuvan sisältöä.

Keino 2 – Lisää liikennettä verkkokauppaan markkinoinnin keinoin

Lisää liikennettä verkkokauppaan saadaan myös maksetuilla mainoksilla sekä aktiivisuudella sosiaalisessa mediassa. Markkinointiin on monia keinoja, riippuen kohderyhmästä, tuotteesta, markkina-alueesta, sekä markkinointiin varatusta budjetista.

Verkkokaupan markkinointisuunnitelmaan kannattaa lisätä useampaa markkinoinnin muotoa ja kohdistaa toimenpiteitä niihin toimenpiteisiin, jotka tuottavat tulosta. Yleisesti käytettyjä keinoja ovat muun muassa.

  • Hakusanamainonta (Google, Bing)
  • Facebookin, Instagramin, Twitterin, Youtuben ja LinkedInin postaukset, sponsoroidut postaukset, kilpailut, äänestykset ja tägäykset.
  • Display ja Affiliate -markkinointi
  • Perinteiset markkinointimuodot (printti ja suora) ovat edelleen joissain kohderyhmissä hyviä keinoja
  • Muitakin some-kanavia on paljon, kuten esim. Pinterest, Snapchat ja Periscope
  • Verkkokaupassa kuitenkin tärkein ja tehokkain keino on kasvattaa omaa uutiskirjelistaa, jonne tietoa tuotteista ja kampanjoista lähetetään. Kiinnostuneille asiakkaille on nopeampaa myydä lisää kuin täysin uuteen kohderyhmään. Muista kuitenkin GDPR:n vaatimukset kuluttajille ennakkosuostumuksen antamisesta sähköpostiviestintään.

Keino 3 – Lisää liikennettä verkkokauppaan vaikuttajamarkkinoinnin keinoin

Uusin markkinoinnin muoto, etenkin diginatiivien keskuudessa, on vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti erittäin tehokas keino lisätä myyntiä ja tietoisuutta kohderyhmässä. Vaikuttajamarkkinointia kutsutaan myös suosittelumarkkinoinniksi.

Vaikuttajamarkkinointi voidaan jakaa karkeasti kahteen:

  • Orgaaninen vaikuttajamarkkinointi
    Jaamme kokemuksiamme, suosittelemme, vaikutamme, kysymme apua ja vinkkejä, verkostoidumme ja postaamme kuvia ja kommentteja sosiaalisiin kanaviin (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, blogit jne). Samaan aikaan me käyttäjinä kuulemme ja näemme kiinnostavia tuotteita ja paikkoja, ja näin vaikutumme ostamaan tai suunnittelemaan ostamista
  • Maksettu vaikuttajamarkkinointi
    Vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä myös maksetusti käyttämällä apuna tunnettuja bloggaajia ja tubettajia, sekä mielipidevaikuttajia. Verkkokauppa voi edistää orgaanista vaikuttajamarkkinointia helpottamalla käyttäjien postauksia erilaisilla kampanjoilla ja hästägeillä sekä pyytämällä käyttäjiltä tuotearvosteluja ja suosituksia.

Kävijät, kävijät ja kävijät

Verkkokaupan myynti on suoraan sidoksissa sivukävijöiden määrään. Kohti kasvua päästään lisäämällä kävijöitä ja toisaalta parantamalla kävijöiden ostamiseen päätymisprosenttia. Lue lisää blogistamme miten verkkokaupan konversiot saadaan kasvuun.

Voit vapauttaa aikaasi olennaiseen ulkoistamalla verkkokauppasi varastointi ja logistiikka.
Jätä yhteystietosi alla ja lopeta varastotetris!

Blogin kirjoitti Matilda Kivinen
Matilda vastaa NettiVaraston asiakkuuksista, myynnistä ja markkinoinnista.

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palvelujemme tuottamista varten. Käyttämällä sivustoamme, sinun oletetaan lukeneen ja ymmärtäneen Tietosuojakäytäntömme, jossa kerrotaan mm. evästeiden käytöstä ja miten näiden käyttö voidaan estää.