Toimitustapojen asettaminen


Tämän ohjeen oletuksena on, että verkkokauppa ja Nettivaraston järjestelmä ovat integroitu keskenään.

Toimitustavat tulee asettaa oikein sekä verkkokaupan että Nettivaraston puolella. Yleinen tapa toimitustapojen asetuksissa verkkokaupoissa on, että asiakkaalle annetaan mahdollisuus valita muutaman toimitustavan kesken. Nämä voivat olla esimerkiksi kotiinkuljetus, noutopaketti, kirje jne. Jokainen verkkokaupan toimitustapavaihtoehto tulee kohdistaa johonkin Nettivaraston toimitustapaan.

Esimerkiksi verkkokaupassa voisi olla asetettuna kaksi toimitustapaa:

  1. Noutopaketti
  2. Kotiinkuljetus

Nämä kaksi toimitustapaa on voitu kohdistaa Nettivarastolla esimerkiksi seuraavasti:

  1. Noutopaketti: Posti, Postipaketti
  2. Kotiinkuljetus: DHL Express

Kohdistamisen asetukset

Verkkokaupan integraatiosta riippuen, kohdistaminen tehdään joko:

  1. Toimitustavan nimeä käyttäen, tai
  2. Toimitustavalle verkkokaupassa asetettua koodia käyttäen.

Kohdistaminen koodin avulla

Otetaan esimerkki, jossa verkkokaupassa toimitustapa ”Noutopaketti” halutaan kohdistaa Nettivaraston ”Posti, Postipaketti” toimitustavalle ja käytössä on integraatio, johon toimitustavalle voidaan asettaa koodi. Toimitaan seuraavasti:

  1. Keksitään jokin koodi verkkokauppaan toimitustavan ”Noutopaketti” kohdalle, esim. ”nouto_123”
  2. Avataan service.nettivarasto.fi palvelusta kaupan asetukset
  3. Asetetaan koodi ”nouto_123” toimitustavan ”Posti, Postipaketti” kohdalle kenttään nimeltä ”kaupan koodi”.

Nyt asetukset ovat kunnossa. Näiden asetusten jälkeen, kun asiakas tilaa verkkokaupasta tilauksen ja valitsee toimistavan ”Noutopaketti”, kohdistuu tällainen tilaus Nettivaraston ”Posti, Postipaketti” toimitustavalle.

Kohdistaminen toimitustavan nimen avulla

Otetaan esimerkki, jossa verkkokaupassa toimitustapa ”Kotiinkuljetus” halutaan kohdistaa Nettivaraston ”DHL” toimitustavalle ja käytössä on integraatio, johon toimitustavalle ei voida asettaa koodia, vaan kohdistaminen tulee tehdä toimitustavan nimen perusteella. Toimitaan seuraavasti:

  1. Kopioidaan toimitustavan täsmällinen nimi verkkokaupasta, esim. ”Kotiinkuljetus”
  2. Avataan service.nettivarasto.fi palvelusta kaupan asetukset
  3. Asetetaan nimi ”Kotiinkuljetus” toimitustavan ”DHL” kohdalle kenttään nimeltä ”kaupan koodi”.

Nyt asetukset ovat kunnossa. Näiden asetusten jälkeen, kun asiakas tilaa verkkokaupasta tilauksen ja valitsee toimistavan ”Kotiinkuljetus”, kohdistuu tällainen tilaus Nettivaraston ”DHL” toimitustavalle.

Toimitustapojen asetusten ongelmat

Nettivaraston service.nettivarasto.fi -järjestelmä tunnistaa verkkokaupasta tulevan tilauksen toimitustavan kohdistamisen avulla. Siinä tapauksessa, että kohdistaminen on tehty väärin, tilaukset eivät mene NEW tilaan toimitusta varten, vaan RESERVED tilaan, odottamaan kauppiaan reagointia. Tilaukset edelleen siirtyvät verkkokaupasta Nettivarastolle, mutta niille ei valita automaattisesti toimitustapaa, jos kohdistamisen asetukset ovat väärin. Yleisiä kohdistamisen virhelähteitä ovat:

  1. Toimitustavan nimeä on muutettu verkkokaupassa ja on unohdettu tarkistaa / muuttaa kohdistaminen Nettivaraston järjestelmään
  2. Toimitustavan koodia on muutettu verkkokaupassa ja on unohdettu tarkistaa / muuttaa kohdistaminen Nettivaraston järjestelmään.

Toimintaohje tapauksessa, jossa tilaukset jäävät RESERVED tilaan:

  1. Tarkista tilauksen toimitustapa verkkokaupasta
  2. Tarkista käyttääkö integraatiosi nimellä vai koodilla kohdistamista
  3. Tarkista vastaako verkkokauppasi toimitustavan nimi tai koodi sitä koodia, joka on Nettivaraston kaupan asetuksissa ”kaupan koodi” kentässä
  4. Jos nimi tai koodi on väärin, korjaa koodi
  5. Muista vaihtaa kaikki RESERVED tilaukset NEW tilaan ja varmista, että näille on valittu oikea toimitustapa.
Takaisin kaikkiin ohjeisiin

Jäikö jokin askarruttamaan?

Kysy rohkeasti, kerromme mielellämme lisää!

Pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin 24 tunnin kuluessa!