Mitä 3PL merkitsee
verkkokaupoille?

Kolmannen osapuolen logistiikasta eli 3PL:stä on tullut tärkeä osa tehokasta verkkokaupan toimitusketjua. 3PL-yritykset tarjoavat palveluita, joiden avulla yritykset voivat ulkoistaa koko logistiikan ja varastonnin, tai osan niistä.

Verkkokauppa antaa esimerkiksi varaston hallinnan, tuotetilausten lähetyslistat, keräämisen, pakkaamisen sekä lähettämisen 3PL-kumppanin vastuulle. Verkkokauppa hyödyntää 3PL-palveluntarjoajan logistiikkaverkostoa toimittaakseen tilaukset nopeasti ja tehokkaasti loppuasiakkaalle.

 

Verkkokauppa muuttaa logistiikkaa

Verkkokaupan kasvu on muuttanut logistiikan perinteistä pelikenttää. Toimituksien lukumäärä on kasvanut ja paine nopeisiin toimitusaikoihin mihin tahansa päin maailmaa kasvaa kasvamistaan. Koko toimitusketjun on toimittava dynaamisesti vastatakseen tähän haasteeseen. Ala on murroksessa ja toimintaympäristön muutokset vaativat palveluntarjoajilta jatkuvasti uusia innovaatioita.

Myös varastointi muuttuu. Perinteiset tukkutoimintaan suunnitellut varastot eivät välttämättä sellaisenaan sovellu verkkokaupan varastointiratkaisuiksi.

Asiakkaat odottavat nopeita toimitusaikoja, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan korkeita toimituskuluja. Verkkokaupat pärjäävät kilpailussa ulkoistamalla logistiikan ja varastoinnin sekä hyödyntämällä monivarastointia, joka vähentää kuljetuksiin kuluvaa aikaa.

Verkkokauppiaan selviytymisopas sesonkimyyntiin

Lataa opas

Miten 3PL toimii käytännössä?

1.

Asiakas tilaa tuotteen verkkokaupasta

2.

Tilaus siirtyy automaattisesti käsiteltäväksi varastolle

3.

Varastosaldo päivittyy automaattisesti verkkokauppaan

4.

Tuote varastoidaan verkkokauppasi tarpeisiin parhaiten sopivalla varastolla

5.

Tilaus käsitellään ja lähetetään siististi pakattuna

6.

Asiakas saa tuotteen valitsemallaan toimitustavalla minne tahansa päin maailmaa

Yleisimmät syyt ulkoistaa verkkokaupan varastointi ja logistiikka 3PL-kumppanille

Verkkokaupan logistiikan hoitaminen itse voi olla järkevää silloin, kun lähetysmäärät ovat hyvin pieniä tai verkkokauppa on vasta aloittamassa toimintaansa. Jos verkkokauppa myy tuotteita verkon lisäksi kivijalkaliikkeessä, myymälätilan yhdistäminen varastointiin voi olla mahdollista ja jopa järkevää.

Logistiikan hoitaminen alusta loppuun itse syö väistämättä aikaa muulta tekemiseltä ja kehittämiseltä. Kun lähetysvolyymit saavuttavat tietyn pisteen, logistiikan tehokas hoitaminen omin voimin käy yleensä liian raskaaksi. Logistiikan ja varastoinnin ulkoistamisessa verkkokaupan perustoiminnoista ei tarvitse huolehtia itse.

 

3PL:n edut verkkokauppiaalle:

  • Pienillä lähetysmäärillä verkkokaupan on vaikea neuvotella itselleen kilpailukykyiset kuljetussopimukset ja -hinnat.
  • Oma varastotila sitoo pääomaa ja lisäresurssien hankkiminen kausivaihteluita varten voi olla haasteellista.
  • 3PL-kumppani pystyy tarjoamaan monia vaihtoehtoisia toimitustapoja, ja verkkokauppa pääsee hyötymään valmiiksi neuvotelluista kilpailukykyisistä logistiikkasopimuksista.
  • Kausivaihteluun varautuminen on 3PL-kumppanin harteilla.
  • Verkkokauppiaan aikaa vapautuu tärkeään kehitystyöhön ja verkkokaupan myynnin kasvattamiseen.

Milloin on oikea aika ulkoistaa verkkokaupan
logistiikka ja varastointi?

Lataa opas

Lyhyt logistiikkasanasto

Q: Mitä 2PL tarkoittaa?

A: Toisen osapuolen logistiikassa asiakas ostaa ulkopuoliselta logistiikkayritykseltä yksittäisiä palveluja, kuten tavaroiden kuljetusta, tullausta, varastointia.

Q: Mitä 3PL tarkoittaa?

A: Kolmannen osapuolen logistiikassa yritys ulkoistaa toimitusketjuun liittyviä kokonaispalveluja. 3PL-palveluntarjoaja hallinnoi asiakasyrityksen materiaalivirtoja tai niihin kuuluvia toimintoja.

Q: Mitä 4PL tarkoittaa?

A: Neljännen osapuolen logistiikassa palveluntarjoja tuottaa logistiikkapalveluja koko asiakkaan toimitusketjussa, ja vastaa asiakkaan logistiikan ohjaamisesta ja kehittämisestä.

Q: Mitä dropshipping tarkoittaa?

A: Dropshipping on toimintamalli, jossa verkkokauppias myy tuotteita verkkokaupassaan, mutta valmistaja lähettää tuotteet suoraan asiakkaalle.

Q: Mitä reverse logistics tarkoittaa?

A:  Reverse logistics, suomeksi myös paluulogistiikka, sisältää esimerkiksi asiakaspalautukset, takuu- ja huoltopalvelut sekä kierrätyksen. Tuotevirran suunta on asiakkaalta toimittajalle

Miten valita oikea 3PL-kumppani?

Toimiva ja tehokas logistiikka on verkkokaupan toiminnan kivijalka. Jotta ulkoistamisen voi tehdä hyvin mielin, on tärkeää, että palveluntarjoajista löytyy kumppani, johon verkkokauppa voi luottaa. Ennen palveluntarjoajien vertailua on hyvä pohtia mitä ulkoistamisella ensisijaisesti halutaan saavuttaa.

Haluaako verkkokauppa esimerkiksi:

  • Helpottaa myyntiä kansainvälisille markkinoille
  • Tehostaa toimitusketjua
  • Säästää kustannuksissa
  • Säästää omaa aikaa ja resursseja

Kun tavoite on selvä, on helpompi vertailla eri palveluntarjoajien vaihtoehtoja. Eri vaihtoehtoja arvioitaessa on syytä huomioida paitsi tämänhetkinen tilanne, myös näkymä vuoden tai kahden päähän.

  • Pystyykö juuri tämän kumppanin kanssa kapasiteettia skaalaamaan joustavasti, sekä hinnoittelun että resurssien osalta?
  • Lisääntyykö läpinäkyvyys paitsi logistiikkaan, myös kustannuksiin?
  • Onko hinnoittelu läpinäkyvää ja ennakoitavaa?
  • Onko tarjolla toimitustapoja, jotka sopivat juuri tämän verkkokaupan tarpeisiin?
  • Tarjoaako kumppani kansainvälisiä toimituksia sekä tullialueen ulkopuolelle meneviä lähetyksiä?

Varastonhallintaohjelmisto

Yksi keskeinen elementti verkkokaupan logistiikan ja varastoinnin ulkoistamisessa on varastonhallintaohjelmisto, sillä sen avulla verkkokauppias hallinnoi keskeisiä logistisia toimintoja.

Kun vertailet varastonhallintaohjelmistoja, varmista ainakin:
  • Onko varastonhallintaohjelmisto rakennettu verkkokaupan tarpeisiin?
  • Onko varastonhallintaohjelmisto integroitavissa omaan verkkokauppa-alustaasi?
  • Jos valmista integraatiota ei ole olemassa, onko 3PL-kumppani valmis rakentamaan integraation?
  • Tuleeko integraatiosta lisäkuluja?
  • Minkälaisia raportteja ja dataa ohjelmisto tarjoaa verkkokauppiaalle?
  • Auttaako ohjelmisto verkkokauppiasta tehostamaan varastonhallintaa ja lisäämään verkkokaupan kannattavuutta?

myOGO-varastonhallintajärjestelmä

OGOshipin myOGO-varastonhallintajärjestelmä on kehitetty erityisesti verkkokauppojen tarpeisiin. myOGO integroituu yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin.

myOGO siirtää tiedon tilausten käsittelystä verkkokauppaasi ja vastaanottaa tuotteisiin ja tilauksiin liittyvät tiedot verkkokaupasta. Varastonhallintanäkymä antaa reaaliaikaisen näkymän varastotilanteeseen. Voit kokeilla myOGOa ilmaiseksi luomalla tunnukset: my.ogoship.com.

Ilmainen myOGO-integraatio on saatavilla seuraaviin verkkokauppoihin: Shopify, WooCommerce, Magento, PrestaShop, OpenCart MyCashflow ja Vilkas. Lisäksi integraatio on saatavilla Flashnoden kautta: Prospercart, Clovershop, ZenCart ja ViidakkoStore

 

Haluatko demon myOGO-varastonhallintajärjestelmästä?

Varaa demo

OGOship ja 3PL-palvelut

Asiakkaat, jotka ovat valinneet OGOshipin 3PL-kumppanikseen ovat arvostaneet meidän palveluissamme esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Veloitukseton aloitus
  • Ei minimitilausmääriä
  • Ei vähimmäispituutta sopimuskaudessa
  • Monivarastointimahdollisuus
  • Globaali varastoverkosto
  • Mahdollisuus myydä monikanavaisesti
  • Mahdollisuus myydä tuotetta usealla eri hinnoittelulla
  • Helpot valmiit integraatiot yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin
  • Selkeät ja ennakoitavat hinnoittelumallit
  • Asiakaspalvelun laatu

Tarvitsetko 10 syytä lisää?

Keskustele verkkokauppa-asiantuntijamme kanssa.

Ota yhteyttä

Tutustu asiakastarinoihin

Case Arktiks

Kansainvälistä kasvua
OGOshipin kanssa

Arktiks laajensi tuotannon ja myynnin Pohjoismaihin alle kolmessa kuukaudessa OGOshipin avulla.

Lue lisää

Case Mukama

Vauhdikasta
kasvua

Ulkoistamalla verkkokaupan logistiikan ja varastoinnin Mukama pystyi keskittymään markkinointiin ja asiakaspalveluun.

Lue lisää

Case SENS.FI

Satsaus
tuotekehitykseen

Varastoinnin ja logistiikan ulkoistus mahdollisti satsauksen tuotekehitykseen varastointiin ja logistiikkaan investoinnin sijaan.

Lue lisää