Asiakaspalautukset ja noutamatta jääneet lähetykset

Palautukset kotimaassa

1. Palautukset verkkokauppiaan itse järjestämänä
  • Verkkokauppias voi ohjata palautukset itselleen, poislukien noutamatta jättämiset, jotka automaattisesti palautuvat NettiVarastolle Vantaalle. Vantaalta lähtee kerran viikossa palautuslava Tallinnaan, jossa mukana myös noutamatta jätetyt paketit.
  • Verkkokauppias voi toimittaa myyntikuntoiset tuotteet takaisin Nettivarastolle. Nämä käsitellään kuten sisäänosto. Lue sisäänosto ohje täältä
2. Palautukset verkkokauppiaan omalla sopimuksella tai loppuasiakkaan maksamana
  • Verkkokauppias voi käyttää palautuksille omaa postin palautussopimusta tai velvoittaa tilauksen vastaanottajan vastaamaan palautuksen kustannuksista. Huom! Palautuksen tulee saapua varastolle asti, ei noutopisteeseen.
  • Kotimaan palautukset voidaan ohjata Vantaan varastolle, josta ne siirtyvät kerran viikossa Tallinnaan.
3. Palautukset Nettivaraston asiakaspalautussopimuksella
  • Verkkokauppa voi käyttää Nettivaraston postin palautussopimusta. Pyydä sopimusnumero käyttöösi asiakaspalvelusta.
  • Kotimaan palautukset voidaan ohjata Vantaan varastolle, josta ne siirtyvät kerran viikossa Tallinnaan.
  • Tilauksen vastaanottaja eli loppuasiakas voi pyytää palautusta postin toimipisteestä “Nettivarasto palautusnumerolla.
  • Palautuksen tulee saapua perille Vantaan varastolle saakka. Verkkokauppiaan on varmistettava, että palautusta tehdessä palautukselle tulee Vantaan varaston osoite.
  • Palautuvan lähetyksen rahtikustannus Postin palautusnumerolla on 4,65€ + 0,133€/kg + polttoainelisä. (tilanne 1.1.2019)
4. Palautukset PRO-palvelulla: “Pakettikortti palautusta varten mukaan”
  • PRO-palvelu aktivoidaan myOGOssa kaupan asetuksissa (0.20€/lähetys). Lisäpalvelu toimii vain Postin kotimaan palautuksissa.
  • Palvelun aktivoinnin jälkeen jokaiseen lähetykseen lisätään rahtilabel mukaan, jolla asiakas voi palauttaa. Palautuksen rahtihinta kohdistuu erikseen tilaukselle ja verkkokaupan koontilaskulle.
  • Palautus ohjataan siihen osoitteeseen, joka on merchant settings -sivulla kohdassa“lähettäjän osoite”.
  • Palautuvan lähetyksen rahtikustannus Postin palautusnumerolla on 4,65€ + 0,133€/kg + polttoainelisä. (tilanne 1.1.2019)
5. Noutopisteestä noutamaton lähetys
  • Postin noutopisteeseen ohjattua lähetystä säilytetään 7 päivää. Mikäli lähetystä ei noudeta tässä postin määrittelemässä ajassa, palautuu lähetys NettiVarastolle Vantaalle, josta kerran viikossa lähtee palautuslava Tallinnaan.
  • Noutamattoman lähetyksen rahtikustannus Postin kautta maksaa 4,65€ + 0,133€/kg + polttoainelisä. (tilanne 1.1.2019)

Palautukset kv-liikenteessä

1. Palautukset verkkokauppiaan itse järjestämänä
  • Verkkokauppias voi ohjata palautukset itselleen, poislukien noutamatta jättämiset, jotka automaattisesti palautuvat NettiVarastolle. Palautuva lähetys palautuu siihen varastoon, josta lähetys alunperin lähti.
  • Verkkokauppias voi toimittaa myyntikuntoiset tuotteet takaisin Nettivarastolle. Nämä käsitellään kuten sisäänosto. Lue sisäänosto ohje täältä.
2. Palautukset verkkokauppiaan omalla sopimuksella tai loppuasiakkaan maksamana
  • Verkkokauppias voi käyttää palautuksille omia palautussopimusta tai velvoittaa tilauksen vastaanottajan vastaamaan palautuksen kustannuksista. Huom! Palautuksen tulee saapua varastolle asti, ei noutopisteeseen.
  • Palautuneet lähetykset käsitellään varastolla ja myyntikuntoiset tuotteet palautetaan saldoille.
3. Palautukset Nettivaraston järjestelemänä
  • Verkkokauppa voi käyttää Nettivaraston kuljetussopimuksia palautuksille
  • DHL palautukset tehdään tilaamalla nouto myOGOssa tilauksen kohdalla. Palautuksen rahtikustannus lisätään lähetykselle DHL palautuvan hinnaston mukaisesti.
  • GLS noudoissa verkkokauppias täyttää sähköisen lomakkeen, jolla nouto tilataan. Palautuksen rahtikustannus lisätään lähetykselle GLS:n palautuvan hinnaston mukaisesti. Lataa noudon tilauslomake tästä.