Asiakaspalautukset ja noutamatta jääneet lähetykset

Palautukset kotimaassa

Suosittelemme palautusten järjestämisessä vaihtoehtoja 1, 2 tai 4. Vaihtoehto 3, eli Nettivaraston sopimuksen käyttäminen palautukseen, saattaa aiheuttaa joissakin asiamiespostitoimipaikoissa ongelmia, jos asiamiespostin edustaja ei löydä oikeaa palautussopimusta.

1. Palautukset verkkokauppiaan itse järjestämänä
  • Verkkokauppias voi ohjata palautukset itselleen, poislukien noutamatta jättämiset, jotka automaattisesti palautuvat NettiVarastolle Vantaalle. Vantaalta lähtee kerran viikossa palautuslava Tallinnaan, jossa mukana myös noutamatta jätetyt paketit.
  • Kaikki palautukset tulee ohjata aina varastolle saakka. Toimipaikkoihin ohjautuvat noudot tulevat aiheuttamaan lisäkustannuksia.
  • Verkkokauppias voi toimittaa myyntikuntoiset tuotteet takaisin Nettivarastolle. Nämä käsitellään kuten sisäänosto. Lue sisäänosto-ohje täältä.
2. Palautukset verkkokauppiaan omalla sopimuksella tai loppuasiakkaan maksamana
  • Verkkokauppias voi käyttää palautuksille omaa postin palautussopimusta tai velvoittaa tilauksen vastaanottajan vastaamaan palautuksen kustannuksista. 
  • Kaikki palautukset tulee ohjata aina varastolle saakka. Toimipaikkoihin ohjautuvat noudot tulevat aiheuttamaan lisäkustannuksia.
  • Kotimaan palautukset voidaan ohjata Vantaan varastolle, josta ne siirtyvät kerran viikossa Tallinnaan.
3. Palautukset Nettivaraston asiakaspalautussopimuksella
  • Verkkokauppa voi käyttää Nettivaraston palautussopimusta postissa. Tämä toimii Suomesta lähtevissä palautuksissa joko Vantaan tai Tallinnan varastolle.
  • Palautukset ohjautuvat aina ensin Vantaan varastolle. Jos lopullinen ohjaus on Tallinnan varastolle, ne siirtyvät Tallinnan varastolle kerran viikossa.
  • Palautuksen tulee saapua perille Vantaan varastolle saakka. Verkkokauppiaan on varmistettava, että palautusta tehdessä palautukselle tulee Vantaan varaston osoite.
  • Nettivaraston sopimuksen käyttäminen palautuksissa saattaa aiheuttaa joissakin asiamiespostitoimipaikoissa ongelmia, jos asiamiespostin edustaja ei löydä oikeaa palautussopimusta. Ongelmaa voi välttää painottamalla palauttajalle "Nettivarasto" nimen ja oikean varaston osoitteen käyttämistä.
  • Palautuvan lähetyksen rahtikustannus Nettivaraston sopimuksella on tarkistettavissa logistiikkahinnastosta
  • Toimintaohje palauttajalle: Tilauksen vastaanottajan, eli loppuasiakkaan, on pyydettävä palautusta "Nettivarasto" nimellä Postin toimipaikasta. Osoite palautukselle on Tiilenpolttajankuja 6, 01720 Vantaa.
4. Palautukset PRO-palvelulla: “Pakettikortti palautusta varten mukaan”
  • PRO-palvelu aktivoidaan myOGOssa kaupan asetuksissa (0,20 €/lähetys). Lisäpalvelu toimii vain Postin kotimaan palautuksissa.
  • Palvelun aktivoinnin jälkeen jokaiseen lähetykseen lisätään rahdin osoitekortti mukaan, jolla asiakas voi lähetyksen palauttaa. Palautuksen rahtihinta kohdistuu erikseen tilaukselle ja verkkokaupan koontilaskulle.
  • Asiakkaan tulee palauttaa paketti Postin toimipaikkaan, ei postilaatikkoon. Asiakkaan ei tarvitse jonottaa pääsyä palvelutiskille, vaan paketin voi jättää useimmissa toimipaikoissa oleviin valmiiksi hinnoiteltujen pakettien pisteisiin.
  • Palautukset ohjautuvat aina ensin Vantaan varastolle. Jos lopullinen ohjaus on Tallinnan varastolle, ne siirtyvät Tallinnan varastolle kerran viikossa.
  • Palautuvan lähetyksen rahtikustannus Nettivaraston sopimuksella on tarkistettavissa logistiikkahinnastosta
5. Noutopisteestä noutamaton lähetys
  • Postin noutopisteeseen ohjattua lähetystä säilytetään 7 päivää. Mikäli lähetystä ei noudeta tässä postin määrittelemässä ajassa, palautuu lähetys NettiVarastolle Vantaalle, josta kerran viikossa lähtee palautuslava Tallinnaan.
  • Noutamattoman lähetyksen rahtikustannus on tarkistettavissa logistiikkahinnastosta

Palautukset kv-liikenteessä

1. Palautukset verkkokauppiaan itse järjestämänä
  • Verkkokauppias voi ohjata palautukset itselleen, poislukien noutamatta jättämiset, jotka automaattisesti palautuvat NettiVarastolle. Palautuva lähetys palautuu siihen varastoon, josta lähetys alunperin lähti.
  • Verkkokauppias voi toimittaa myyntikuntoiset tuotteet takaisin Nettivarastolle. Nämä käsitellään kuten sisäänosto. Lue sisäänosto-ohje täältä.
2. Palautukset verkkokauppiaan omalla sopimuksella tai loppuasiakkaan maksamana
  • Verkkokauppias voi käyttää palautuksille omia palautussopimusta tai velvoittaa tilauksen vastaanottajan vastaamaan palautuksen kustannuksista. Huom! Palautuksen tulee saapua varastolle asti, ei noutopisteeseen.
  • Palautuneet lähetykset käsitellään varastolla ja myyntikuntoiset tuotteet palautetaan saldoille.
3. Palautukset Nettivaraston järjestelemänä
  • Verkkokauppa voi käyttää Nettivaraston kuljetussopimuksia palautuksille
  • DHL palautukset tehdään tilaamalla nouto myOGOssa tilauksen kohdalla. Palautuksen rahtikustannus lisätään lähetykselle DHL palautuvan hinnaston mukaisesti.
  • GLS noudoissa verkkokauppias täyttää sähköisen lomakkeen, jolla nouto tilataan. Palautuksen rahtikustannus lisätään lähetykselle GLS:n palautuvan hinnaston mukaisesti. Lataa noudon tilauslomake tästä.