Markkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on trendikäs tapa tehostaa verkkokauppan kasvua. Vaikuttajamarkkinoinnin tarkoituksena on saada näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä lisätä myyntiä ja tuoda verkkokaupalle lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaakin usein markkinoinnin yhteistyötä suositun sosiaalisen median persoonan kanssa. Vaikuttajamarkkinointiin panostamalla verkkokauppa voi tehdä oikeasti vaikuttavaa markkinointia. Lue vierasblogistamme vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista sekä eri tavoista tehdä vaikuttajamarkkinointia.

Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Verkkokaupan toiminnan kansainvälistyminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ainakaan teoriassa. Suomalainen kuluttaja odottaa voivansa ostaa mitä tahansa verkosta. Vuonna 2017  markkinan koko on arvioitu olevan 8,5 miljardia euroa. Vuotta tätä aiemmin Euroopassa käytiin verkkokauppaa 530 miljardilla eurolla. Verkkokaupan kasvu on ollut vuosittain 14-15% luokkaa The European Ecommerce Report 2017 -raportin mukaan.

Globaalit verkkokauppamarkkinat kasvavat vuosi vuodelta. Kuluttajien luottamus verkkokauppaan lisääntyy ja tilauksia lähetetään yhä enemmän kansainvälisesti. Kansainvälisessä kilpailussa pärjääminen edellyttää älykästä verkkokauppaa, kohderyhmää puhuttelevaa markkinointia, tehokasta logistista ketjua sekä toimitustapojen valikoimaa, joista jokainen löytää itselleen sopivan toimitustavan. 

Verkkokaupan myynnin kaksi ulottuvuutta - päätös tilata ja päätös pitää tilaus. Verkkokaupan kasvun osalta olemme aiemmissa kirjoituksissa käsitelleet mm. verkkokauppojen kävijämäärän kasvua, kävijöiden konversiota sekä lisämyynnin kehittämistä. Tässä kirjoituksessa keskitytään verkkokaupan olennaisesen ulottuvuuteen: kuinka vahvistaa asiakkaan päätöstä ja pitämään tilauksen?

Samat lainalaisuudet myyntikatteen kehittämiseksi koskevat sekä verkkokauppaa kuin kivijalkamyymälää. Mitä enemmän myyt asiakkaalle, sen paremman myyntikatteen saavutat. Ennen lisämyynnin kehittämistä verkkokaupan tulisi varmistaa riittävä määrä kävijöitä verkkosivuilla optimoimalla sivuston sisältöä ja teknistä toteutusta sekä markkinoimalla. Kun verkkokaupan kävijämäärät ja konversiot on kunnossa, voi keskittyä kehittämään lisä- ja ristiinmyyntiä.