SEO

Kotimainen digikuluttaja tekee verkko-ostoksia yleensä suomenkielisistä verkkokaupoista. Maan rajat eivät kuitenkaan pidättele. Kaupan liiton selvityksen mukaan ulkomaisiin verkkokauppoihin valuu yli 40 prosenttia suomalaisten euroja. Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Verkkokaupan toiminnan kansainvälistyminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ainakaan teoriassa.

Globaalit verkkokauppamarkkinat kasvavat vuosi vuodelta. Kuluttajien luottamus verkkokauppaan lisääntyy ja tilauksia lähetetään yhä enemmän kansainvälisesti. Kansainvälisessä kilpailussa pärjääminen edellyttää älykästä verkkokauppaa, kohderyhmää puhuttelevaa markkinointia, tehokasta logistista ketjua sekä toimitustapojen valikoimaa, joista jokainen löytää itselleen sopivan toimitustavan. 

Verkkokaupan myynnin kaksi ulottuvuutta - päätös tilata ja päätös pitää tilaus. Verkkokaupan kasvun osalta olemme aiemmissa kirjoituksissa käsitelleet mm. verkkokauppojen kävijämäärän kasvua, kävijöiden konversiota sekä lisämyynnin kehittämistä. Tässä kirjoituksessa keskitytään verkkokaupan olennaisesen ulottuvuuteen: kuinka vahvistaa asiakkaan päätöstä ja pitämään tilauksen?

Samat lainalaisuudet myyntikatteen kehittämiseksi koskevat sekä verkkokauppaa kuin kivijalkamyymälää. Mitä enemmän myyt asiakkaalle, sen paremman myyntikatteen saavutat. Ennen lisämyynnin kehittämistä verkkokaupan tulisi varmistaa riittävä määrä kävijöitä verkkosivuilla optimoimalla sivuston sisältöä ja teknistä toteutusta sekä markkinoimalla. Kun verkkokaupan kävijämäärät ja konversiot on kunnossa, voi keskittyä kehittämään lisä- ja ristiinmyyntiä.

Verkkokaupan myynnin kasvun edellytys on riittävä kävijämäärien kasvu. Vierailijaliikenne ei itsestään kasvata myyntiä, vaan verkkokaupan on varmistettava, että mahdollisimman moni kävijä lisää tuotteita ostoskoriin ja maksavat ostoksen. Tätä kutsutaan konversioprosentiksi, joka laskee, kuinka monta kävijää sata kävijää kohti tekee tilauksen. Lue lisää miten kehittää konversiota.