3PL

Kotimainen digikuluttaja tekee verkko-ostoksia yleensä suomenkielisistä verkkokaupoista. Maan rajat eivät kuitenkaan pidättele. Kaupan liiton selvityksen mukaan ulkomaisiin verkkokauppoihin valuu yli 40 prosenttia suomalaisten euroja. Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lue miten tuplata myyntiä kv-markkinasta.

Verkkokauppiaan liiketoiminta on suurelta osin nimensä mukaisesti verkossa. Verkkokauppiaan myymälä on verkossa, asiakkaat ovat verkossa, asiakaspalvelu tapahtuu verkossa sekä ostamisen kiinnostuksen tekeminen tapahtuu verkossa. Tämä ei kuitenkaan takaa sitä, että verkkokauppias itse olisi ajasta ja paikasta riippumaton. Tuotteita lähetetään ja varastolla on päivittäistä askaretta. Verkkokauppa on kyllä verkossa, mutta fyysisten tuotteiden lähettäminen tarvitsee fyysistä läsnäoloa. Onko sinun verkkokauppasi jo verkossa? 

Kotimainen digikuluttaja tekee verkko-ostoksia yleensä suomenkielisistä verkkokaupoista. Maan rajat eivät kuitenkaan pidättele. Kaupan liiton selvityksen mukaan ulkomaisiin verkkokauppoihin valuu yli 40 prosenttia suomalaisten euroja. Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Verkkokaupan toiminnan kansainvälistyminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ainakaan teoriassa.

Rajat ylittävä verkkokauppa tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Verkkokaupan toiminnan kansainvälistyminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ainakaan teoriassa. Suomalainen kuluttaja odottaa voivansa ostaa mitä tahansa verkosta. Vuonna 2017  markkinan koko on arvioitu olevan 8,5 miljardia euroa. Vuotta tätä aiemmin Euroopassa käytiin verkkokauppaa 530 miljardilla eurolla. Verkkokaupan kasvu on ollut vuosittain 14-15% luokkaa The European Ecommerce Report 2017 -raportin mukaan.

Verkkokaupan varastoinnin ja logistiikan ulkoistaminen on tärkeä liiketoimintapäätös. Kun päätät ulkoistaa verkkokauppasi logistiikan, kannattaa oikean palveluntarjoajan valintaan käyttää aikaa. Halvin ei aina ole paras. Strategisesti oikea kumppani voi auttaa sinun liiketoimintasi uudelle tasolle. Lue NettiVaraston vinkit, mitä vähintäänkin kannattaa huomioida logistiikkakumppanin valintaa tehdessä.