Tiedätkö miten palvelimen sijainti vaikuttaa verkkokaupan latausnopeuteen?

Miten palvelimen sijainti vaikuttaa verkkokaupan latausnopeuteen

Jokainen verkkokauppa tarvitsee toimiakseen palvelimen, joka sijaitsee fyysisesti jossain. Yksi yleisimmistä vaihtoehdoista on edullinen jaetun ympäristön webhotelli, johon sivusto sijoitetaan. Verkkokaupan voi majoittaa webhotellin lisäksi esimerkiksi omalle virtuaalipalvelimelle tai WooCommerce verkkokaupan WordPress-optimoidulle palvelimelle.

Tässä blogissa avaamme sitä, miten palvelimen sijainti vaikuttaa verkkokaupan latausnopeuteen ja lyhyesti myös sitä, mikä merkitys latausnopeudella on verkkokaupalle.

Nopeampi latausaika vaikuttaa verkkokaupan myyntiin

Verkkokaupan latausaika on tutkimusten mukaan yhteydessä konversioon ja sivustolta poistumiseen. Vaikka sekunnin tai kahden ero latausajassa saattaa nopeasti ajateltuna tuntua pieneltä, voi sillä olla yllättävänkin suuri merkitys.

Esimerkiksi Googlen tekemän tutkimuksen mukaan välitön poistumisprosentti kasvaa merkittävästi kolmen sekunnin jälkeen. Verkkokaupan kannattaisi siis latautua kävijälle kokonaan jo ensimmäisen kolmen sekunnin kuluessa.

Samansuuntaisia tuloksia saa on saanut myös Akamain tutkimus, jossa havaittiin, että 53 % vierailuista mobiilisivustoille päättyy, jos sivusto latautuu pidempään kuin kolme sekuntia. Parhaat konversiotulokset saatiin sivustoilla, jotka latautuivat 0,9 – 1,4 sekunnissa. Kolmen sekunnin jälkeen konversio prosentti lähti jyrkästi tippumaan, etenkin mobiililaitteilla. Tutkimus oli tehty nimenomaan verkkokaupoille.

Lähteet:

Googlen tutkimus vuodelta 2017 

Akamain tutkimus vuodelta 2017(ilmainen raportti, mutta vaatii yhteystietojen jättämisen)

Hyvä palvelin nopeuttaa sivustoa

Pelkästään webhotellin tarjoajia on markkinoilla todella monenlaisia, useista eri maista ja eri hintaluokista, puhumattakaan muista vaihtoehdoista. Onko sillä latausnopeuden kannalta väliä, minkä niistä omalle verkkokaupalleen valitsee?

Palveluntarjoajan valinnalla on suuri merkitys ja nopea palvelin parantaa käyttökokemusta asiakkaan näkökulmasta. Toisaalta taas halpa ja huono webhotelli yleensä hidastaa sivustoa, heikentää hakukonenäkyvyyttä ja voi sitä kautta vaikuttaa negatiivisesti konversioon ja verkkokaupan myyntiin.

Latausnopeuteen vaikuttaa esimerkiksi palvelimen käyttämä tekniikka, samanaikaisten kävijöiden ja ladattavan tiedon määrä. Yksi tärkeä latausnopeuteen vaikuttava tekijä on kuitenkin palvelimen sijainti.

Palvelimen maantieteellinen sijainti

Nykyään verkkoyhteydet ovat nopeita, minkä ansiosta myös sivustot ja verkkokaupat latautuvat nopeasti, vaikka ne sijaitsisivat toisessa maanosassa olevalla palvelimella. Toisaalta verkkoyhteyksien nopeutumisen takia, asiakkaat yleensä myös odottavat todella nopeita latausaikoja.

Kuinka sijainti vaikuttaa nopeuteen?

Palvelimen maantieteellinen sijainti vaikuttaa ihan suoraan verkkokaupan latausaikaan. Mitä kauempana palvelin on käyttäjästä eli verkkokaupan asiakkaasta, sitä hitaammin sivusto latautuu.

Tämä perustuu siihen, että kävijän selain lähettää palvelimelle satoja kutsuja eli pyyntöjä. Vaikka yksittäisen pyynnön latausnopeus eri sijaintien välillä olisikin hyvin pieni, kertautuessaan nämä pyynnöt aiheuttavat helposti havaittavan viiveen.

Kuinka valitsen palvelimen sijainnin?

Verkkokaupan palvelimen sijaintia kannattaisikin lähteä miettimään ensimmäisenä asiakkaan näkökulmasta. Mistä verkkokauppasi asiakkaat tulevat ja missä sijaitsee yleisö, jota tavoittelet?

Vastaamalla näihin saat jo hyvän käsityksen siitä, missä palvelimenkin kannattaisi sijaita. Jos esimerkiksi verkkokauppasi asiakkaista suurin osa on suomalaisia, kannattaa palvelimen sijaita luonnollisesti Suomessa. Mikäli kohdeyleisösi taas sijaitsee puhtaasti Yhdysvalloissa, kannattaa palvelimenkin sijaita siellä. On myös erilaisia fiksuja tapoja palvella ympäri maailmaa tulevia kävijöitä, joista lisää hieman alempana.

Palvelimen sijainti ulkomailla ei kuitenkaan tarkoita, että täytyisi tinkiä suomenkielisestä asiakaspalvelusta. Myös suomalaisilta palveluntarjoajilta saa jo nykyään tehokkaita palvelimia ympäri maailman.

Väärästä paikasta ei kannata säästää

Tietenkin voi tuntua houkuttelevalta ratkaisulta ottaa se halvin mahdollinen webhotelli, vaikka palvelin sijaitsisi toisella puolella maailmaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että asiakkaasta kaukana sijaitseva palvelin vaikuttaa verkkokaupan latausaikaan ja sen kautta sekä konversioon että myyntiin. Kalliimpi ja lähempänä sijaitseva palvelin voikin hyvin maksaa itsensä takaisin.

Kansainväliset verkkokaupat

Kansainvälisille verkkokaupoille tilanne ei ole näin yksinkertainen. Jos alkaa miettimään, mistä asiakkaat tulevat ja vastauksena ovat vaikkapa Suomi, Saksa ja Kanada, voi olla haastavaa päättää, missä palvelimen kannattaisi fyysisesti sijaita.

Onneksi on olemassa myös erilaisia ratkaisuja, jotka mahdollistavat myös kansainvälisten verkkokauppojen toiminnan ilman pitkiä latausaikoja. Käytännössä voidaan hyödyntää ympäri maailmaa skaalattuja palvelinympäristöjä, jolloin palvelin toimii useassa maanosassa samanaikaisesti tai hyödyntää kansainvälistä sisällönjakoverkostoa.

Useita palvelimia eri maissa

On täysin mahdollista, että verkkokauppa sijaitsee useammalla eri palvelimella, jotka sijaitsevat myös kokonaan eri maanosissa. Esimerkiksi, jos kohdeyleisösi tulee sekä Pohjoismaista että Yhdysvalloista, voisi verkkokauppasi sijaita hajautettuna sekä Suomessa että Yhdysvalloissa, mahdollistaen mahdollisimman nopean latautumisajan molemmille sijainneille.

Käytännössä kaikki isommat ja suositummat verkkokaupat sijaitsevatkin hajautettuna useammalle eri palvelimelle, koska yksittäisten palvelinten rajat voivat tulla helposti vastaan ja hajauttaminen myös ennaltaehkäisee monia erilaisia ongelmatilanteita.

Sisällönjakoverkostot

Sisällönjakoverkostot eli Content Delivery Network (CDN) on välityspalvelimista koostuva maantieteellisesti hajautettu verkko. Niitä käytetään nopeuttamaan sivuston tarjoamista kävijöille. Käytännössä niillä pyritään pienentämään maantieteellisen sijainnin aiheuttamaan viivettä.

Sisällönjakoverkot tallentavat omaan välimuistiinsa verkkokaupan käyttämiä staattisia resursseja, kuten tiedostoja ja metatietoja. Tällöin kaikkea tietoa ei tarvitse hakea enää alkuperäiseltä palvelimelta, vaan se voidaan tarjota suoraan välimuistista, mikä nopeuttaa sivuston latautumista käyttäjän näkökulmasta.

Sisällönjakoverkostosta hyötyvätkin kaikki globaalit sivustot, esimerkiksi verkkokaupoilla tuotekuvat ja sivuston ulkoasu latautuvat huomattavasti nopeammin. Kaikki dynaaminen sisältö täytyy kuitenkin aina hakea alkuperäiseltä palvelimelta asti.

Tarkista verkkokauppasi palvelimen sijainti

On hyvä kuitenkin muistaa, ettei palvelin ole ainoa latausnopeuteen vaikuttava tekijä ja laittaa myös muut siihen vaikuttavat tekijät kuntoon. Palvelin toimii kuitenkin ikään kuin verkkokaupan perustana, joten sen valintaan kannattaa aina kiinnittää huomiota, eikä se edullisin ja kaukana sijaitseva ole aina paras ratkaisu. Nyt onkin hyvä hetki tarkistaa, missä oman verkkokauppasi palvelin sijaitsee ja onko sille tarpeen tehdä muutoksia.

 

Blogin on kirjoittanut Joonas Vanhatapio.

Joonas toimii WordPress-liiketoimintajohtajana, Zoner Oy

Zoner on kotimainen hostingpalveluita tarjoava yritys, jolla on jo yli 15 000 tyytyväistä asiakasta. Zonerin sivuilta saat nopeasti käyttöösi verkkotunnukset, WordPress-optimoidut palvelimet, webhotellit ja sähköpostit: https://www.zoner.fi/.