Verkkokaupan 5 trendiä vuonna 2020

Verkkokaupan 5 trendiä vuonna 2020

Verkkokauppa alana on jatkuvassa murroksessa. Uusia trendejä syntyy jatkuvasti, osa taas ei kaiken hypen jälkeen sittenkään lähde lentoon. Mikä on seuraava iso juttu vuonna 2020?

Tässä on muutama asia, joita ainakin kannattaa pitää silmällä

  1. Käyttäjäkokemuksen personointi
  2. Ostaminen suoraan sosiaalisesta mediasta tai hakukoneen tuloksista
  3. Käyttäjäkokemuksen optimointi mobiilissa
  4. Lyhyet toimitusajat
  5. Kansainvälistyminen

1. Käyttäjäkokemuksen personointi

Asiakkaat tulevat verkkokauppasi, koska he pitävät tuotteestasi. Lisäksi asiakkaille on tärkeää, että verkkokaupan käyttäjäkokemus on sujuva. Pelkän sujuvuuden sijaan käyttäjät osaavat kuitenkin jo odottaa enemmän ja henkilökohtaisempaa palvelua. Yksi esimerkki tästä on henkilökohtaiset suositukset aikaisempaan ostohistoriaan pohjautuen. 

Käyttäjäkokemuksen personointi, esimerkiksi henkilökohtaisten tuotesuositusten muodossa, voi auttaa verkkokaupan myynnin kasvattamisessa.

Hyvään käyttäjäkokemukseen kuuluu myös tehokas logistiikka, jonka avulla asiakas saa tuotteensa nopeasti ja tehokkaasti.

2. Ostaminen suoraan sosiaalisesta mediasta tai hakukoneen tuloksista

Miten ostaminen tehdään mahdollisimman helpoksi asiakkaalle, ja miten asiakkaat löytävät tuotteesi? Erilaiset ostomahdollisuudet suoraan sosiaalisen median kanavista tai hakukoneen tuloksista yleistyy. Kokeile esimerkiksi Google Shopping-kampanjoita osana verkkokauppasi mainontaa.

3. Käyttäjäkokemuksen kehittäminen mobiililaitteille

Älypuhelinten aikakaudella on järkevää huolehtia siitä, että verkkokaupassa asioiminen on sujuvaa ja mutkatonta myös mobiilisurffailijoille. Onhan ostaminen helppoa miltä tahansa päätelaitteelta?

4. Lyhyet toimitusajat

Lyhyet toimitusajat ja edulliset toimituskulut jatkavat tärkeänä trendinä myös vuonna 2020. Jotta verkkokauppa pärjää kiristyvässä kilpailussa, ei toimitusajoista tai toimituksen hinnasta kannata tehdä ostamisen estettä. Pienet ja keskisuuret verkkokaupat pystyvät helpoiten tarjoamaan lyhyet toimitusajat sekä kilpailukykyiset toimituskustannukset asiakkaalleen ulkoistamalla verkkokaupan logistiikan 3PL-kumppanille

5. Laajentuminen kansainvälisille markkinoille

Kansainväliset markkinat ovat myös pienten ja keskisuurten verkkokauppojen ulottuvilla. Kansainväliseen kauppaan liittyy aina omat kiemuransa, kuten tulliasiakirjat sekä kuljetussopimusten hallinta ja ylläpito. Jos verkkokaupan logistiikassa hyödyntää kumppania, jää niistä huolehtiminen tämän vastuulle.